Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου 2013

Κ.ΖΕΡΒΑΣ: Είναι εύκολος λαϊκισμός να αφορίζεις όποιον έχει άλλη άποψη



Παραθέτουμε την απάντηση του Αντιδήμαρχου κ. Ζέρβα σε δημοσίευμά μας για την μεταφορά των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό (ΒΛΕΠΕ ΕΔΩ)

Εμείς προς το παρόν θα αφήσουμε το κείμενο να ξεθυμάνει, να χαλαρώσει και να δει πόσο ανταποκρίνεται στο ύφος και στην ουσία των ερωτημάτων που θέσαμε, αλλά και τις απαντήσεις στα ερωτήματα που δεν θέσαμε, ούτε καν ρητορικά.  Είναι το εξής:
 
Θεσσαλονίκη 14/2/2013
Αγαπητέ κ. Αποστολίδη, 
Διάβασα την ανάρτησή σας με τίτλο «Στα... ανακυκλώσιμα, τα αρχαία "υλικά" του σταθμού του μετρό της Βενιζέλου;», και θα ήθελα να σας απαντήσω άμεσα
κι ευθέως, όπως άλλωστε συνηθίζω να κάνω στα σχόλια σας που με αφορούν.
Καταρχάς, διαβάζω ότι με εγκαλείτε γιατί εξέφρασα άποψη διαφορετική από τη δική σας ή αυτήν που πιθανολογείτε ότι θα λάβει η παράταξη μου. Να σας πληροφορήσω ότι από την πρώτη στιγμή ενημέρωσα διεξοδικά το δήμαρχο της πόλης, ήμουν μαζί του στην άμεση ξενάγηση του στο σταθμό, όπως επίσης ενημέρωσα σχετικά τους δημοτικούς συμβούλους και τα στελέχη της παράταξης μου. Μάλιστα την ερχόμενη Τρίτη το Δημοτικό Συμβούλιο θα ξεναγηθεί επιτόπου και θα ενημερωθεί διεξοδικά για το θέμα. Κάτι για το οποίο φρόντισα να συμβεί προσωπικά μαζί με τα στελέχη της Αττικό Μετρό.
Επίσης δεν πιστεύω να απαγορεύεται να έχω τη δική μου άποψη και να την εκφράζω, με δεδομένο μάλιστα ότι έχω το προνόμιο της ενημέρωσης λόγω της θέσης μου στο ΔΣ της Αττικό Μετρό, συζητώντας καθημερινά με τις δεκάδες των έμπειρων στελεχών της. Και λογικά, ούτε στην Αττικό Μετρό απαγορεύεται να διοργανώνει συνέντευξη Τύπου για να ενημερώσει τους πολίτες για το θέμα και να αναπτύξει τα δικά της επιχειρήματα. Και μην ξεχνάτε ότι η Αττικό Μετρό είναι εταιρία 100% κρατικών συμφερόντων. Όσο για τη διοίκηση του Δήμου να είστε σίγουρος ότι επιθυμούμε διακαώς την πρόοδο της πόλης, και την απομάκρυνση από λογικές που έχουν οδηγήσει σε ναυάγια των έργων υποδομής που άξιζε η Θεσσαλονίκη.
Είναι προφανές ότι συμμετείχα στη συνέντευξη Τύπου της Αττικό Μετρό ως μέλος του Δ.Σ. της εταιρίας και μοναδικός εκπρόσωπος της Θεσσαλονίκης σ΄αυτό. Και είμαι περήφανος που συμμετέχω στο συμβούλιο μιας εταιρίας με αυτό το αντικείμενο αλλά και το έργο που επιτελεί. Εάν επίσης ήσασταν καλύτερα ενημερωμένος, θα γνωρίζατε ότι δεν συμμετέχω στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής παρόλο που η Αντιδημαρχία της οποίας έχω την τιμή να προΐσταμαι, φέρει αυτό το όνομα. 
Είναι λοιπόν εύκολος λαϊκισμός να αφορίζεις όποιον έχει άλλη άποψη, να τον κατατάσσεις στους εργολάβους και τα συμφέροντά τους –και μάλιστα γνωρίζοντας ότι συμμετέχω σε αυτή την προσπάθεια για την ολοκλήρωση του μετρό Θεσσαλονίκης αφιλοκερδώς. Με αυτή τη λογική θα μπορούσα κι εγώ να χρησιμοποιήσω τον όρο «εργολάβο» (που ετυμολογικά δεν έχει βέβαια κακή έννοια, αλλά πάντα του προσδίδεται ο όρος της διαπλοκής κι ανομίας) για να χαρακτηρίσω αυτόν που εργολαβικά διακινεί ιδέες και δημιουργεί προβλήματα σε κάθε προσπάθεια μεταρρύθμισης αλλά και ματαίωσης έργων υποδομής (μήπως θυμάστε τις αντίστοιχες προσπάθειες ματαίωσης της κατασκευής της περιφερειακής οδού, και πώς θα ήταν η πόλη μας αν δεν είχε κατασκευασθεί αυτή η οδός;)
 Ωστόσο, όσοι σήμερα ζητούν την διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση που βρέθηκαν και την κατάργηση του σταθμού του μετρό, θα πρέπει να απαντήσουν στην κοινωνία της πόλης αν θέλουν τελικά να ολοκληρωθεί το μετρό. Αν αντιλαμβάνονται και αξιολογούν τις αντιρρήσεις και προτάσεις τους. Και συγκεκριμένα: Γνωρίζουν άραγε ότι κάθε μέρα χωρίς μετρό η Θεσσαλονίκη χάνει 3 εκατ. ευρώ μόνο από το κόστος μετακίνησης με το ΙΧ, χωρίς να συνυπολογίζεται η ζημιά των επιχειρήσεων και η απαξίωση των ιδιοκτησιών από την παρατεταμένη διάρκεια της κατασκευής του; Ότι κάθε μέρα λειτουργίας θα έχει πολλαπλά οικονομικά, οικολογικά και αισθητικά οφέλη για την πόλη και τους κατοίκους της; Ότι για τις αρχαιολογικές ανασκαφές στο Μετρό Θεσσαλονίκης διατέθηκαν μέχρι στιγμής 75 εκατ. ευρώ με την προοπτική να ξεπεράσουν τα 100; Και ότι αυτό το ποσόν και αυτές οι ανασκαφές δε θα γίνονταν ΠΟΤΕ αν δεν κατασκευαζόταν (και χρηματοδοτούνταν από ευρωπαϊκά κονδύλια και δάνεια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων) το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης; Ότι το αντίστοιχο ποσόν που διατέθηκε για τις αρχαιολογικές ανασκαφές στη βασική γραμμή του μετρό της Αθήνας (που αριθμεί 20 σταθμούς έναντι 13 της Θεσσαλονίκης) ανήλθε μόλις στα 50 εκατ. ευρώ (και ποσοστό 2,5% του συνολικού προϋπολογισμού, έναντι 10% που αναμένεται να ανέλθει στη Θεσσαλονίκη); Ότι για τις αρχαιολογικές ανασκαφές του σταθμού Βενιζέλου, έχουν διατεθεί ήδη 19 εκατ. ευρώ; Ότι ο σταθμός Βενιζέλου θα εξυπηρετεί 67.000 επιβάτες του μετρό καθημερινά; Ότι (στην περίοδο της ανεργίας του 27%) το έργο του μετρό, σε πλήρη εξέλιξη, θα απασχολεί περισσότερους από 2.500 εργαζόμενους καθημερινά (χωρίς να υπολογίσουμε παρελκόμενα επαγγέλματα); Επίσης γνωρίζουν ότι η εν λόγω απόφαση του ΚΑΣ λήφθηκε με ψήφους 17 έναντι μηδέν, κάτι πρωτόγνωρο για τις συνεδριάσεις του, ιδιαίτερα για θέματα του Μετρό; Και στα 17 αυτά άτομα συμπεριλαμβάνονται και εκπρόσωποι του Δ.Σ. του Συλλόγου των Αρχαιολόγων, οι οποίοι εν σώματι (;) τώρα πρωτοστατούν στις διαμαρτυρίες; Ότι η διατήρηση των αρχαιοτήτων στη θέση τους προϋποθέτει την απαλλοτρίωση όμορων πολυκατοικιών, καθώς δεν υπάρχει ελεύθερος χώρος πέραν αυτού που χρησιμοποιείται; Και πόσο αυτό θα κοστίσει στον Έλληνα φορολογούμενο και πόσο θα καθυστερήσει το έργο; Ότι η κατάργηση του σταθμού της Βενιζέλου ως συνέπεια της προηγούμενης ερώτησης θα σημάνει το συνολικό ανασχεδιασμό του μετρό με πιθανή ματαίωση του όλου έργου; Αν δεν γνωρίζουν τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα καλό είναι να τις μάθουν; Και να μη δημιουργούν επιπόλαια και αδιέξοδα νέα προσκόμματα στο σημαντικότερο έργο υποδομής της πόλης.
Το έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης είχε και έχει πολλά προβλήματα. Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο και δύσκολο μεγάλο έργο. Γνώρισε πολλά στάδια περιπέτειας. Δημοπρατήθηκε με τη μέθοδο της «Μελέτης-Κατασκευής» που ουσιαστικά σημαίνει «βλέποντας και κάνοντας». Χωρίς δηλ. να έχει τη μελετητική ωριμότητα για να μπορέσει να τρέξει κατασκευαστικά. Αυτά όμως 10 χρόνια πριν. Σήμερα όμως, και μετά από 6 χρόνια  αφότου ξεκίνησε έχει φτάσει σε σημείο που μπορεί να κινηθεί με γρήγορους ρυθμούς. Και πολλοί αγωνιστήκαμε γι αυτό. Ενώ διάφοροι δυστυχώς έχουν δημιουργήσει ή δημιουργούν προβλήματα στο έργο. Θυμίζω Παπάφειο, δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις (δικάσιμος αναβάλλεται συνέχεια για 18 μήνες!) κ.α. 
Όσο για τη διατήρηση των λειψάνων της παλιάς πόλης κάτω από τη σύγχρονη, το σεβασμό και την ανάδειξη εν γένει της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, να είστε βέβαιος ότι εάν ακολουθήσουμε τη «διαμαρτυρία» σας το πλέον πιθανό είναι στο μέλλον να μπορούμε βλέπουμε τη βυζαντινή οδό μόνο σε ανασκαφικές φωτογραφίες (βλ. ανάλογες περιπτώσεις στα ευρήματα στην οδό Απελλού, ή στη παλαιοχριστιανική εκκλησία κάτω από την οδό Γ΄Σεπτεμβρίου, κ.α.), αντί σε έναν μουσειακό χώρο όπως αποφάσισε το αρμόδιο όργανο, το ΚΑΣ, το οποίο προφανώς έλαβε υπόψη του και την αξία των ευρημάτων και τις εφικτές τεχνικές δυνατότητες για τη διαχείρισή τους. Αλλά, δυστυχώς, στην Ελλάδα είμαστε εθισμένοι να αμφισβητούμε επιλεκτικά όποιες αποφάσεις δεν είναι της αρεσκείας μας. Ουδείς αμφισβήτησε τις αποφάσεις για το σταθμό της Αγίας Σοφίας και του Συντριβανίου, που πάρθηκαν πριν λίγους μόλις μήνες από το ίδιο όργανο με την ίδια σύνθεση, και με μικρότερη πλειοψηφία!
Η πρακτική δε της Αττικό Μετρό τόσο στο μετρό της Αθήνας όσο και στο μετρό της Θεσσαλονίκης δεν είναι το… πέταμα των αρχαιολογικών ευρημάτων στα ανακυκλώσιμα υλικά της ιστορίας, όπως λέτε, αλλά η ανάδειξή τους. Αυτός είναι και ο λόγος που το μετρό της Αθήνας θεωρείται από τα κορυφαία διεθνώς. Η διαχείριση δε των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό Αγίας Σοφίας, στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης, επιβεβαιώνει ότι εφαρμόζεται πάντοτε η ενδεδειγμένη λύση, δίνοντας απαντήσεις σε προβλήματα που ανακύπτουν λόγω του πλημμελούς σε αρκετά σημεία αρχικού σχεδιασμού. Σημειωτέον ότι και εκεί βρέθηκε τμήμα της «Μεσαίας Οδού» το οποίο αποσπάσθηκε ήδη, μεταφέρθηκε και θα τοποθετηθεί στο -1 επίπεδο (δηλ. 1ο υπόγειο του σταθμού) επειδή στο επίπεδο αυτό δεν προβλεπόταν από τη μελέτη ηλεκτρομηχανολογικές ή άλλες εγκαταστάσεις. Εκεί υπήρχε αυτή η τεχνική δυνατότητα και εφαρμόσθηκε! Τμήμα της ίδιας οδού δηλ. θα εκτίθεται δηλ. στο σταθμό της Αγίας Σοφίας, ακριβώς στη θέση που βρέθηκε!
Η επιχειρηματολογία του προέδρου της Αττικό Μετρό, ήταν καταλυτική στο σύνολό της (σας επισυνάπτω την εισήγηση του με την ελπίδα να τη μελετήσετε και να αποκτήσετε πλήρη και σαφή εικόνα). Η κατάργηση του σταθμού του μετρό, θα προκαλέσει εξαιρετικά σοβαρές περιπλοκές στο έργο.  Ούτε δυστυχώς (και τονίζω το δυστυχώς, μη νομίσει κάποιος ότι επιχαίρω για αυτή την τεχνοοικονομική αδυναμία) η έκθεση των εν λόγω αρχαιοτήτων στη θέση αυτή είναι εφικτή.
Αλλά δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά που η πόλη βρίσκεται αντιμέτωπη με τον εαυτό της. Η πόλη μας βρίσκει πολύ συχνά ευκαιρίες να διχάζεται και δυστυχώς ορισμένοι έχουν αναλάβει εργολαβικά τη δημιουργία τέτοιων κρίσεων για την πόλη. Αντί να συστρατευτούμε για να ολοκληρωθεί χωρίς άλλα εμπόδια ένα έργο το οποίο, κατά κοινή ομολογία, θα αλλάξει την ποιότητα ζωής (για την οποία όλοι είμαστε συνυπεύθυνοι είτε ανήκουμε είτε όχι σε επιτροπές) στη Θεσσαλονίκη, βλέπουμε ότι οι εργολάβοι των διλημμάτων και των διχασμών έχουν αναλάβει πάλι δράση.
Θεωρώ ότι κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί ότι κατέχει το αποκλειστικό προνόμιο της ευαισθησίας για την πολιτιστική κληρονομιά ή για την πολεοδομική ιστορία της Θεσσαλονίκης. Σίγουρα γίνανε λάθη στο παρελθόν, αλλά ποιος σας είπε ότι τα επικροτούμε όσοι σήμερα θέλουμε την ολοκλήρωση του έργου του μετρό; Τουλάχιστον μην μας αποδίδετε τις αμαρτίες του παρελθόντος…
Χρειάζονται δύσκολες αποφάσεις για να φτιάξουμε την πόλη, δεν αρκεί η εύκολη διαμαρτυρία. Και είναι προφανές ότι στην περίπτωση του σταθμού Βενιζέλου δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση για «πολιτική ευσπλαχνία», όταν το διακύβευμα είναι το ίδιο το έργο και η ολοκλήρωσή του.  Αυτός είναι –πιστεύω- ο ρόλος όσων έχουν το προνόμιο της γνώσης, την άσκηση όποιας διαχείρισης αλλά και τη δύναμη της ενημέρωσης ή του δημόσιου σχολιασμού όπως εσείς.
Κλείνοντας, ας μη βρούμε άλλη μια ευκαιρία για τη μετατόπιση στο απροσδιόριστο μέλλον των έργων υποδομής και εκσυγχρονισμού της πόλης. Ας μην κρατούν κάποιοι για τον εαυτό τους το αποκλειστικό προνόμιο της ευαισθησίας για το παρελθόν της πόλης αλλά και την τεχνοκρατική και αισθητική γνώση για την ανάπτυξη και το μέλλον της. Ας βρίσκουμε κάθε φορά τη χρυσή ισορροπία του πολιτισμού με την ανάπτυξη, με διάθεση συνεργασίας. Να απαιτήσουμε την πορεία προς τα μπροστά, σεβόμενοι το παρελθόν της αλλά δουλεύοντας για το παρόν και το μέλλον. Γιατί η ιστορία δε σταμάτησε στο χθες, γράφεται και σήμερα, με τα έργα που εμείς θα σχεδιάσουμε και θα ολοκληρώσουμε. Αυτή είναι η στάση που πιστεύω ότι ψύχραιμα και με αίσθημα ευθύνης πρέπει να κρατήσουμε όλοι μας.
Με εκτίμηση,
Κωνσταντίνος Ζέρβας

Η απάντηση μας:

Κ. ΖΕΡΒΑ ΜΗΝ ΔΑΓΚΩΝΕΤΕ ...ΤΟΝ ΑΕΡΑ...  (Η ΑΛΛΑ ΛΟΓΙΑ Ν΄ΑΓΑΠΙΟΜΑΣΤΕ)

Είμαι ακόμη ξαφνιασμένος από την επιθετική απάντηση του Αντιδημάρχου Ποιότητα Ζωής κ. Ζέρβα στο δημοσίευμα μου αλλά και σε μένα προσωπικά. Απορώ, γιατί ξαναδιάβασα το κείμενό μου πολλές φορές , μπας και ανακαλύψω αυτά που ανακάλυψε ο κ. Ζέρβας, αλλά η έρευνά μου απέβη άκαρπη. Αυτό το έκανα, για να βρω τυχόν λάθη μου και αν υπήρχαν να ζητήσω συγγνώμη. Να δώ αν τον προσέβαλα ή υπερέβαλα στην κριτική μου, αλλά και πάλι δεν ανακάλυψα κάτι τέτοιο.
Οι αναγνώστες μπορούν να μελετήσουν τα δύο κείμενα και να βγάλουν τα συμπεράσματά τους.
Στο μόνο που του έκανα κριτική είναι ότι:
α) βιάστηκε να πάρει θέση πριν πάρουν θέση τα όργανα του Δήμου και
β) ότι μίλησε σαν εκπρόσωπος της Αττικό Μετρό Α.Ε και δεν σκέφτηκε καθόλου ότι δεν μπορεί να έχει την ιδιότητα του εκπροσώπου του Δήμου και του Αντιδημάρχου, δηλαδή του εκπροσώπου τη πόλης όποτε θέλει ή όποτε του ταιριάζει.

Υποθέτω όμως ότι αυτό που τον "μύγιασε" ήταν η κριτική μου σ΄αυτά που δήλωσε στην συνέντευξη τύπου της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε της οποίας παραθέτω το επίμαχο απόσπασμα όπως το κατέγραψε ο ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ:

Ζέρβας: "Είμαστε μπροστά σ' ένα ακόμα διχασμό, σ' ένα νέο δίλημμα εκτός κι αν θέλουμε μια ακόμα υποθαλάσσια αρτηρία, ή μια πλατεία δικαστηρίων, αν προτιμούμε κουφάρια και σκουπίδια ή μια περιφερειακή οδό"

Απαντώντας σε αυτή τη θέση του, στο θέμα που δημοσίευσα (και που ο σύνδεσμος του είναι στην αρχή της παρούσας δημοσίευσης) απαντάω ως εξής:

"Όσον αφορά την άποψή σας για τον διχασμό της κοινωνίας σε έργα όπως η υποθαλάσσια, εγώ θα το έλεγα αντίσταση της κοινωνίας σε  εγκλήματα κατά της πόλης, που ήταν κομμένα και ραμμένα στο κοστούμι των εργολάβων και μόνο. Οι εργολάβοι πάντα εξέτρεπαν (επιεικής έκφραση) την πορεία της πόλης από την πορεία της σωστής ανάπτυξης, στην πορεία των δικών τους συμφερόντων. Πάντα πίεζαν την πολιτική εξουσία της χώρας και πετύχαιναν  ρυθμίσεις που μεγιστοποιούσε το κέρδος τους, όπως η εκτροπή από τα αρχικά σχέδια του Εμπράρ που προέβλεπε από τρεις έως  πέντε ορόφους μόνο και φτάσαμε στους οκτώ, λόγω πολιτικής "ευσπλαχνίας" με αξιοπρεπή ανταλλάγματα."

Είναι μια απάντησή, που καταγράφει τις απόψεις μου για το θέμα της υποθαλάσσιας που είχε θίξει πρώτος αυτός. Αν τώρα ο.κ Ζέρβας είναι με την άποψη ότι έπρεπε να κατασκευαστεί η υποθαλάσσια που θα κατέστρεφε τα παραλιακά πάρκα, θα απέκοβε την παραλία από την πόλη στον βαθμό που θα χρειαζόταν αερογέφυρες για την πρόσβαση στην παραλία και ακόμη χειρότερα να κατασκευαστούν τα Δικαστήρια, και να θαφτεί η Αρχαία Ρωμαική Αγορά με γεια του και χαρά του. Την άποψή του αυτή θα την κρίνουν  οι κάτοικοι αυτής της πόλης καθώς και την δική μου που είναι η ακριβώς αντίθετη. 

Έχουμε πολλά ακόμη να κρίνουμε στην επιστολή του. Το θέμα όμως είναι ήδη αρκετά μεγάλο. Θα το κάνουμε μια άλλη φορά, όπου θα κρίνουμε την ουσία των απόψεων που εκφράζει σ' αυτήν την επιστολή ο κ.Ζέρβας και αν αυτές ανταποκρίνονται στο συμφέρον της πόλης.