Κομνηνών: Προτεραία ή προτελευταία; |
Οι παράγοντες που καθορίζουν ποιο έργο είναι πιο επείγον στην κατασκευή του από τα ομοειδή, είναι πολλοί και εξαρτώνται από αντικειμενικά κριτήρια, αλλά και από τους στόχους αυτού που κάνει την αξιολόγηση. Θα μπορούσε να είναι η προβολή του έργου που κάνει η
ομάδα που διοικεί, οπότε γίνονται αυτά που λέμε έργα βιτρίνας. Ο στόχος τότε δεν είναι η κάλυψη των αναγκών της πόλης αλλά η προώθηση προσωπικών ή συντεχνιακών ή πολιτικών συμφερόντων.
Αν η θέληση είναι καλυφθούν οι ανάγκες της πόλης, για να αποφευχθεί η υποκειμενική άποψη, πρέπει να υπάρχει διάλογος. Οργανωμένος, δημόσιος, περιορισμένος χρονικά και φυσικά βασισμένος πάνω σε προτάσεις που έχει επεξεργαστεί μια ομάδα από ειδικούς, αλλά και μη ειδικούς. Η σύμπραξη των δύο αυτών ομάδων είναι απαραίτητη γιατί οι ειδικοί ερευνούν και αξιολογούν τις παραμέτρους που δεν είναι εύκολο (ή και αδύνατο) να γίνουν αντιληπτοί και οι μη ειδικοί μεταφέρουν την γνώμη και γνώση της κοινωνίας της πόλης.
Η οδός Κομνηνών, από την Βασιλέως Ηρακλείου μέχρι την Τσιμισκή έχει γίνει ένας πετυχημένος δρόμος ήπιας κυκλοφορίας. Όμορφος και έξυπνος κατασκευαστικά με τους κυβόλιθους να δίνουν ομορφιά αλλά και να αναγκάζουν τους οδηγούς να επιβραδύνουν την ταχύτητα. Μικρός όμως και ημιτελής γιατί αν είχε σκοπό την μεταφορά επισκεπτών στο Παζάρ Χαμάμ και στα λουλουδάδικα τότε το πέτυχε εν μέρει μεταφέροντας στα σημεία αυτά μόνον αυτούς που κινούνται στην Τσιμισκή. Το υπόλοιπα κομμάτια του δρόμου από την Λ. Νίκης μέχρι την Τσιμισκή, αλλά και από τα
Λουλουδάδικα μέχρι την Ερμού, έχουν παραμείνει ως είχαν και αυτό δεν μπόρεσα να το καταλάβω, όπως και το ότι δεν μπήκε στις προτεραιότητες της νέας Δημοτικής αρχής, η οποία κατασκευάζει παρόμοιους δρόμους ήσσονος σημασίας σε σχέση με την Κομνηνών, όπως π.χ την Λασκαράτου. Όχι ότι η δεύτερη δεν άξιζε να γίνει και αυτή, όπως και πολλοί άλλοι δρόμοι αλλά σίγουρα δεν ήταν η πιο αναγκαία.
Η Κομνηνών λοιπόν πρέπει να προηγηθεί άλλων δρόμων για τους εξής λόγους:1) Έχει στο μεγαλύτερο μέρος της κτίρια μεγάλης αρχιτεκτονικής αξίας.
2) Τα πιο πολλά από αυτά τα όμορφα κτίρια έχουν μετατραπεί σε εξαίρετα ξενοδοχεία
όπου καταλύει μεγάλος αριθμός των επισκεπτών της πόλης ή και προξενεία.
3) Θα προκαλεί τους περιπατητές της παραλίας να τον περπατήσουν, και έτσι θα κατευθυνθούν στο Παζάρ Χαμάμ και στα Λουλουδάδικα που θα αναβαθμιστούν με την ανάπλαση που θα γίνει στο άμεσο μέλλον με άλλο πρόγραμμα, αλλά και με τις αγορές Μοδιάνο, Καπάνι και Βλάλη.
Στον σχεδιασμό του έργου θα μπορούσε να προστεθεί και το υπόλοιπο τμήμα της Καλαποθάκη, που έχει και αυτό ωραία κτίρια, δημιουργώντας έτσι μια περιοχή που θα είναι ελκυστική και θα προσφέρει στην καλή εικόνα της πόλης και στην ανάπτυξη του τουρισμού. Η Κομνηνών όλη θα πρέπει να είναι κατασκευασμένη από τα ίδια υλικά για να αποτελεί(γιατί είναι) μια ενιαία ενότητα. Το μόνο σημείο που πρέπει να προσεχθεί είναι αν θα πρέπει να μπουν και εκεί κυβόλιθοι μήπως τυχόν
δημιουργείται θόρυβος από τα αυτοκίνητα που διέρχονται και αυτό θα είναι πρόβλημα για τα ξενοδοχεία.
Οι πεζοδρομήσεις και οι αναπλάσεις εν γένει, εκτός από τον αυτονόητο σκοπό της βελτίωσης της ποιότητας της ζωής των κατοίκων πρέπει να προσφέρουν και πλεονεκτήματα στις επαγγελματικές ομάδες που έχουν ιδιαίτερη σχέση με την οικονομική ανάπτυξη της πόλης, όπως ο κλάδος του τουρισμού. Επομένως οι χώροι που διαμένουν (ξενοδοχεία) και επισκέπτονται οι τουρίστες αλλά και οι κάτοικοι (Μνημεία, όμορφα τμήματα της πόλης κλπ) με τις διαδρομές που τους ενώνουν, πρέπει να αποτελούν κατηγορίες που να έχουν προτεραιότητα στις αποφάσεις των αρμόδιων αρχών.
Και κάτι ακόμη. Στους πεζόδρομους και μπροστά από ωραία κτίρια δεν θα πρέπει να υπάρχουν περίπτερα, και όπως επίσης στην μελέτη πρέπει να απομακρυνθούν τα δύο parking δικύκλων στην διασταύρωση Κομνηνών με Μητροπόλεως και να μεταφερθούν στην Μητροπόλεως σε θέσεις στάθμευσης αυτoκινήτων.
Το θέμα δημοσιεύτηκε στο e-περιοδικό Parallaxi