Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2012

Ο Αντιδήμαρχος κ.Κουράκης, τα αλλά, και τα πρωθύστερα.

Γάνδη, Βέλγιο Φεβρουάριος 2012         (Φωτογραφία Περικλή Λώλη.)















Για να σχολιάσουμε κατ' αρχήν την φωτογραφία, ας σκεφτούμε πόσες θέσεις στάθμευσης θα χρειαζόταν για να εξυπηρετηθεί ίσος αριθμός αυτοκινήτων με αυτόν των ποδηλάτων της φωτογραφίας (και μάλιστα, Φεβρουάριο μήνα).
Ο κ. Κουράκης (κατά την γνώμη μου) είναι ένας ικανός Αντιδήμαρχος. Μάλιστα του είπα ότι είναι από αυτούς που με το έργο του ανεβάζουν τον μέσο όρο επίδοσης της Δημοτικής αρχής. Σήμερα όμως καθώς περνούσα από τον πεζόδρομο της Ζεύξιδος, είδα ότι είχαν απομακρυνθεί όλα τα τραπεζοκαθίσματα (Τ/Κ) και όπως έμαθα ήταν έργο της τροχαίας. Πρόσεξα το πλάτος του ελεύθερου διαδρόμου που είχε συμφωνήσει η Αντιδημαρχία και η επιτροπή ποιότητας ζωής με τους επαγγελματίες για να περνούν τα αυτοκίνητα άμεσης ανάγκης και διαπίστωσα ότι ήταν περίπου δύο μέτρα, άσε που στην πράξη τα μαγαζιά αφήνουν μικρότερη. Σε περίπτωση πυρκαγιάς στους τελευταίους ορόφους, θα είναι αδύνατο να περάσουν τα μεγάλα αυτοκίνητα της πυροσβεστικής οπότε η πιθανότητα καταστροφών ή και θυμάτων θα είναι πολύ μεγάλη. Και τότε έδωσα δίκιο στην τροχαία που δεν ενέκρινε σχέδια της Αντιδημαρχίας, στον κ. Μάτη που αντιπάλεψε μαχητικά αυτήν την συμφωνία και φυσικά στους κατοίκους που αγωνιούν για την ασφάλειά τους. Με ποια λογική όμως η αντιδημαρχία αλλά και όλες οι παρατάξεις εκτός αυτής των οικολόγων, συμφώνησαν σε ένα τέτοιο τερατούργημα που έβαζε σε κίνδυνο ζωές ανθρώπων; Αλλά με αφορμή αυτό το γεγονός και στα πλαίσια της αποτίμησης του έργου των αντιδημάρχων για τον πρώτο χρόνο, ας ξεκινήσουμε από την Αντιδημαρχία Αστικού σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων όπως λέγεται τώρα, μάλλον για να μην καταλαβαίνει ο απλός κόσμος τι είναι αυτό.
Ο Αντιδήμαρχος έχει κάνει αρκετές παρεμβάσεις στον αστικό χώρο και πριν προχωρήσουμε στην κριτική μας για την αποτελεσματικότητα και την ποιότητα αυτών ας αναφέρουμε  ενδεικτικά μερικές:
1) Νέοι πεζοδρόμοι ή ήπιας κυκλοφορίας δρόμοι.
2) Προσπάθεια να βάλει σε τάξη τα τραπεζοκαθίσματα.
3) Τα παγκάκια που έβαλε σε πολλά μέρη και που ήταν μια μεγάλη ανάγκη ιδιαίτερα για τους ηλικιωμένους, αυτούς που έχουν προβλήματα υγείας αλλά και τους απλά κουρασμένους. Η κούραση λειτουργούσε αποτρεπτικά για την βόλτα ή για τα ψώνια στο κέντρο.
4) Οι κατεδαφίσεις παλιών σπιτιών για την διάνοιξη δρόμων και πάρκων.
5) Οι απομακρύνσεις περιπτέρων.
6) Οι μελέτες και η προσπάθεια για χρηματοδότηση από διάφορα προγράμματα για αναπλάσεις περιοχών, όπως ο Φραγκομαχαλάς που θα δώσουν δύναμη, ανάπτυξη και ποιότητα ζωής στην πόλη. Μεγάλη προσοχή όμως μην επαναληφθεί η αποτυχία των Λαδάδικων και με αιτία την αύξηση της αξίας των ακινήτων αλλά και των μισθώσεων καταντήσει περιοχή αμιγούς διασκέδασης και φύγουν οι άλλες χρήσεις.
7) Ο σχεδιασμός και οι ενέργειες για την δημιουργία νέων λεωφορειόδρομων.
8) Σχεδιασμός νέων ποδηλατόδρομων
9) Αναπαλαιώσεις και αποκαταστάσεις διατηρητέων κτιρίων.
10) Αποκαθήλωση των πινακίδων επιχειρήσεων και καταστημάτων που κακοποιούν την εικόνα της πόλης(αυτό μπορεί
και να είναι της αντιδημαρχίας Οικονομικών(!) γιατί αυτής τα συνεργεία βγήκαν για ελέγχους) κ.τ.λ
Τα αλλά όμως είναι πολλά και δυσκολεύουν πολύ στο να βγει (καλό) αποτέλεσμα. Θα θέλαμε να μας απαντήσει ο κ. Κουράκης με τρόπο πειστικό στους παρακάτω προβληματισμούς και ενστάσεις για να ενημερωθεί ο κόσμος για τα προβλήματα που υπάρχουν στην εφαρμογή του προγράμματος της Δημοτικής αρχής στον τομέα του.
Α) Πριν αρχίσει η προσπάθεια να μπουν σε μια τάξη οι πεζόδρομοι, θα έπρεπε να είχαν δημιουργηθεί προηγουμένως θέσεις στάθμευσης  για τα δίκυκλα, όχι σε σταυροδρόμια που δείχνουν μια πολύ άσχημη εικόνα της πόλης, αλλά με την μετατροπή θέσεων στάθμευσης αυτοκινήτων. Είναι απλή, σωστή και γρήγορη λύση. Τα δίκυκλα έχουν γίνει ο βραχνάς της πόλης με την διέλευσή και στάθμευσή τους στους πεζόδρομους, πεζοδρόμια,  πλατείες και επί παντός ελεύθερου (τρόπος του λέγειν) χώρου. Η αντιδημαρχία δεν είναι μόνο της κυκλοφορίας αλλά και της μη κυκλοφορίας στα μέρη που είναι για άλλες χρήσεις.




















Β) Το Parking για τα τουριστικά λεωφορεία είναι πολύ σημαντικό, έχει γίνει πια άκρως απαραίτητο μετά την μεγάλη αύξηση των αφίξεων στην πόλη μας με αυτό το μέσο. Μέχρι να αναλάβει η νέα Δημοτική αρχή υπήρχε ανοχή για την στάθμευση σε όλο το μήκος της Μ.Αλεξάνδρου, η οποία δημιουργούσε την πεποίθηση ότι μπορείς να παρκάρεις  σε όλη την λεωφόρο χωρίς συνέπειες .Και ξαφνικά αλλάζει η τακτική και αρχίζουν να πέφτουν βροχή οι κλήσεις στο κομμάτι που βρίσκεται στην λωρίδα του δρόμου μπροστά στο Βασιλικό θέατρο και μέχρι την Γ’ Σεπτεμβρίου.
Κανείς λογικός άνθρωπος δεν είναι κατά της αστυνόμευσης του χώρου. Γιατί όμως αν και εφαρμόζεται αυτή η τακτική εδώ και αρκετούς μήνες, έχει μέγιστη αποτυχία; Γιατί όταν ένα μέτρο δεν πετυχαίνει η Δημοτική αρχή (αυτό αφορά όλες τις υπηρεσίες) δεν προβληματίζεται στο τι φταίει και τι νέα μέτρα πρέπει να πάρει; Γιατί η Δημοτική Αστυνομία (Δ/Α) δεν πληροφορεί τις υπόλοιπες υπηρεσίες, πού παρουσιάζονται προβλήματα και να τις καλεί να πάρουν πρόσθετα μέτρα ή να προτείνει και η ίδια κάποια;
Η θέση μου είναι ότι σ’ αυτές τις περιπτώσεις πρώτα κάνουμε επεμβάσεις στον χώρο ώστε να μην αφήνουμε περιθώρια να υπάρχουν άνθρωποι που παραβαίνουν τους κανονισμούς ενώ έχουν καλή θέληση αλλά ανύπαρκτη πληροφόρηση εκτός και αν σκοπός μας είναι οι εισπράξεις από τις κλήσεις και όχι το καλό αποτέλεσμα
Τα μέτρα που θα μπορούσε να πάρει είναι: Εκτός από την κατακόρυφη σήμανση που υπάρχει αραιά και που, να γίνει και οριζόντια τέτοια, με διπλή κίτρινη διαγράμμιση ή με κώνους δίπλα στο κράσπεδο( Αυτό το μέτρο εφαρμόστηκε στο σταυροδρόμι Μ. Μπότσαρη και Μακεδονίας και έχει πετύχει). Στην άλλη άκρη της λωρίδας να γίνει πάλι διαγράμμιση, να μπουν μάτια γάτας, να γραφτεί αρκετά συχνά στο οδόστρωμα ότι επιτρέπεται μόνο για τουριστικά λεωφορεία (στα ελληνικά και στα αγγλικά) και (γιατί όχι;) να αναρτηθούν με σιδερένιο Γάμα πάνω από την λωρίδα αυτή, μεγάλες πληροφοριακές πινακίδες , όπως στις εθνικές οδούς.
Γ) Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δόθηκε προτεραιότητα για μετατροπή σε ήπιας κυκλοφορίας ή πεζοδρόμων στις οδούς Χ. Σμύρνης, Μορκεντάου και Λ. Μαργαρίτη οι οποίες δεν αναφέρονται καν στο πρόγραμμα της Πρωτοβουλίας ενώ σίγουρα υπήρχαν πιο σημαντικοί όπως η Δ. Γούναρη στο τελευταίο τμήμα της προς την παραλία, ή η Κομνηνών (για το θέμα αυτό που δημοσιεύτηκε στην parallaximag πατήστε εδώ)στην  Ίσως η αποδοχή των κατοίκων. Με μοναδικό κριτήριο αυτό, δεν θα ‘πρεπε να δοθεί προτεραιότητα, εκτός και αν είναι μόνο για την αρχή. Δρόμοι ή Τμήματα σημαντικά όμως, όπως οι αρχαιολογικοί περίπατοι, η σύνδεση των μνημείων μεταξύ τους, η ύπαρξη πολλών ξενοδοχείων σε διατηρητέα κτίρια και η σύνδεση των ήδη υπαρχόντων πεζοδρόμων μεταξύ τους πρέπει να είναι πρώτοι και όχι ύστεροι λόγοι. Πάντως η πιλοτική πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας πέτυχε, γιατί δεν δημιούργησε κυκλοφοριακά προβλήματα και η ροή μέσω της Π. Μελά είναι κανονική, παρ' όλο που τα μέτρα για την απομάκρυνση των σταθμευμένων αυτοκινήτων σ’ αυτήν απέτυχε παταγωδώς, Αν θέλουμε πάντως να δημιουργηθεί καλή εντύπωση για παρόμοιες μελλοντικές παρεμβάσεις, πρέπει να σχεδιάζονται και να τηρούνται χωρίς καμία ανοχή, οι συνοδευτικές ενέργειες,όπως η καλή αστυνόμευση (το νέο καλό ανέκδοτο για την Δ.Α που άδικα κοιμάται τον ύπνο του δικαίου) για την απουσία τροχοφόρων και μικροπωλητών, η καλή αποκομιδή
των σκουπιδιών και η τοποθέτηση των βυθιζόμενων κάδων κατά προτεραιότητα. Αλλιώς θα έχουμε νέα Parking και όχι νέους πεζόδρομους. Με την ευκαιρία αυτή σας λέω  ότι ο υπεύθυνος μιας ομάδας τροχαίας της Δημοτικής Αστυνομίας μου είπε πριν από λίγες μέρες ότι δεν γράφει δίκυκλα γιατί είναι και αυτός δικυκλιστής και τα συμπαθεί.
Δ) Τραπεζοκαθίσματα: Εκτός από αυτά που έγραψα στην αρχή, θέλω να συμπληρώσω ότι η κατάσταση στην πόλη είναι εκτός ελέγχου και πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος για το μεταβατικό στάδιο μέχρι τον καθορισμό του χώρου για όλα τα μαγαζιά αυτού του είδους. Επίσης είδα ότι οι κίτρινες γραμμές σε ένα μαγαζί στην Λ. Νίκης, από όπου περνούν οι πιο πολλοί τουρίστες αλλά και έχει πολύ κίνηση, καταλάμβαναν τα 2/3 του πεζοδρομίου. Γενικά υπάρχει η κατεύθυνση να δίνεται περισσότερος χώρος από αυτόν που πρέπει για την καλή λειτουργία της πόλης. Σε καμιά
ευρωπαική πόλη δεν βλέπεις αυτή την ρύθμιση,(βλ.χάλι). Αν είναι έτσι καλύτερα να μην τις βάζουμε.




















Ε) Αυτή την στιγμή υπάρχουν στην πόλη εκατοντάδες περίπτερα κλειστά. Με τον ρυθμό που πάμε θα χρειαστούν δεκάδες πενταετίες για να λυθεί το πρόβλημα. Γιατί και εδώ δεν εφαρμόζονται άμεσα έλεγχοι για τον χώρο που καταλαμβάνουν; Στην Λ. Στρατού η απόσταση ανάμεσα σε ένα περίπτερο και στην περίφραξη ενός Ινστιτούτου είναι περίπου 80 πόντοι και ο περιπτεράς έχει τοποθετήσει και ράφια για τα περιοδικά, οπότε όχι μόνο δεν χωρούν δύο άνθρωποι να περάσουν ταυτόχρονα από το πολυσύχναστο αυτό πεζοδρόμιο, αλλά οι χοντροί το αποφεύγουν, κάνοντας τον γύρο του περιπτέρου. (Αυτό δεν το είδα, αλλά το φαντάστηκα εύκολα ). Για τα περίπτερα Τσιμισκή και Αριστοτέλους
ακούσαμε πολλές και διάφορες και αξιόλογες εξαγγελίες αλλά ενώ τα πάντα ρει,  για εκεί δυστυχώς, τα πάντα  αργοπορεί..
ΣΤ) Οι υπάρχοντες ποδηλατόδρομοι είναι σε κακό χάλι από όλες τις απόψεις, ενώ αναγγέλλονται καινούργιοι. Για ότι καινούργιο κάνει η δημοτική αρχή, θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει από πριν την σωστή λειτουργία του. Επίσης η Δ. Α πρέπει να αρχίσει να δίνει κλήσεις σε πολλούς ποδηλάτες γιατί ενώ στην αρχή που ήμασταν λίγοι τηρούσαμε τον Κ.Ο.Κ και τις ειδικές διατάξεις του για τα ποδήλατα, τώρα πολλοί από αυτούς κάνουν εξυπνάδες επικίνδυνες για την ζωή τους αλλά και των πεζών γύρω τους, ιδιαίτερα στην παλιά παραλία: πηγαίνουν ανάποδα στο ρεύμα κυκλοφορίας,
τρέχουν με μεγάλη ταχύτητα ανάμεσα στο πλήθος και μάλιστα μερικές φορές χωρίς τα χέρια στο τιμόνι. Είδα ποδηλάτη, να μιλάει στο κινητό, στο άλλο χέρι να κρατάει τσιγάρο και να περνάει έτσι μέσα από κόσμο, που είχε και παιδάκια.. Είναι ανάγκη σε μερικά σημεία δίπλα στους  ποδηλατόδρομους (ισως στις πινακίδες που υπάρχουν ήδη) να γραφτούν οι βασικοί κανόνες κυκλοφορίας των ποδηλάτων, και να γίνει μια καμπάνια για την πληροφόρησή τους και την σωστή συμπεριφορά τους.
Εμείς λέμε ότι γίνεται λάθος στην ιεράρχηση των  στόχων και γίνονται έργα που κανονικά θα έπρεπε να ακολουθούν κάποια άλλα που θα προετοίμαζαν την εφαρμογή τους και θα μεγάλωναν τις πιθανότητες επιτυχίας τους. Δηλαδή βλέπουμε πολλά πρωθύστερα σχήματα ενεργειών που είναι οι αιτίες που δεν επιτυγχάνεται ο στόχος για τον οποίο έγιναν. Μπορεί, πολλά ακόμη να πει κανείς αλλά θα γραφτεί βιβλίο τελικά αντί για άρθρο. Είναι φυσικά νωρίς ακόμη, το πρώτο χρονικό διάστημα είναι δύσκολο και γι΄αυτό θα πρέπει να βοηθήσουμε όλοι, γιατί κουνώντας το δακτυλάκι μας σε κίνηση κριτικής ή απειλής και όχι με την έννοια της βοήθειας ή τουλάχιστον της αποφυγής ενεργειών  που επιβαρύνουν την λειτουργία της πόλης και των υπηρεσιών του Δήμου, είναι και αυτό σχήμα
πρωθύστερο και δεν σου δίνει  το ηθικό δικαίωμα της κριτικής. Οψόμεθα...
Σαν τελευταία παρατήρηση θα ήθελα να πω, πως οι Αντιδήμαρχοι πρέπει να δίνουν τακτικά (ας πούμε ανά εξάμηνο) συνεντεύξεις τύπου, όπου θα κάνουν απολογισμό του έργου τους, θα θέτουν σε συζήτηση τα επικείμενα έργα για να ακούν τον προβληματισμό των κατοίκων, έτσι ώστε να προετοιμάζονται καλύτερα και να μην ξεκόβουν από αυτούς, οι οποίοι τους εξουσιοδότησαν  να δώσουν μια νέα δυναμική στην πόλη και ποιότητα στην ζωή τους.