Ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) προγραμματίζει την προκήρυξη διαγωνισμού για τη λειτουργία των κινηματογραφικών αιθουσών που υπάρχουν στην α’ προβλήτα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, αλλά και να εκμισθώσει κτίρια στον ίδιο χώρο σε ιδιώτες, ώστε να φιλοξενηθούν ήπιες δραστηριότητες αναψυχής. Επίσης, διεκδικεί το εμβληματικό κτίριο του επιβατικού σταθμού, το οποίο σχεδιάζει να αναπλάσει και να αξιοποιήσει, ενώ σε δύο χρόνια αναμένει πως θα έχει ολοκληρωθεί και η κατασκευή μαρίνας σκαφών αναψυχής. «Ήδη, η πρώτη προβλήτα αποτελεί έναν χώρο αναψυχής και περιπάτου, δίνοντας τη δυνατότητα προσέλκυσης επισκεπτών στους χώρους του λιμένα. Η ανάπλαση μέρους του εμπορικού λιμανιού προς όφελος των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης αποτελεί παράδειγμα μοναδικό στον ελλαδικό χώρο, ενώ ο ΟΛΘ κατέλαβε τη δεύτερη θέση στον διαγωνισμό του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Λιμένων για τις καλές πρακτικές στις σχέσεις πόλης-λιμένα ‘ESPOAward 2011’» εξηγεί, μιλώντας στη «ΜτΚ», ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΘ ΑΕ, κ. Στέλιος Αγγελούδης.
Οι προτάσεις και το χρονοδιάγραμμα
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του Οργανισμού Λιμένος:
1. Τον Σεπτέμβριο θα προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί για την εκμίσθωση των κενών κτιρίων του ΟΛΘ στην α’ προβλήτα (δύο φυλάκια, το εντευκτήριο των συνταξιούχων και το παλιό κτίριο του υπολιμενάρχη). Εκεί μπορούν να αναπτυχθούν ήπιες χρήσεις αναψυχής, θα τεθεί ωστόσο όρος που θα απαγορεύει την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων κατά μήκος του θαλάσσιου μετώπου.
2. Την ίδια περίοδο, ο ΟΛΘ θα προχωρήσει σε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη λειτουργία των τεσσάρων κινηματογραφικών αιθουσών («Σ. Τορνές», «Τζ. Κασσαβέτης», «Τ. Μαρκετάκη» και «Φ. Λιάπα») από ιδιώτες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός των ημερών πραγματοποίησης των Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Ντοκιμαντέρ (Νοέμβριο και Μάρτιο).
Μαρίνα σε τρία χρόνια
3. Επίσης τον Σεπτέμβριο αναμένεται να προκηρυχτεί η δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την κατασκευή μαρίνας σκαφών αναψυχής στον χώρο της πρώτης προβλήτας του λιμανιού. Τα δύο επιχειρηματικά σχήματα που προκρίθηκαν από την πρώτη φάση (η Lamda Development SA και η κοινοπραξία Άκτωρ ΑΤΕ, ΑΚΤΕ-Vega, Cosmos Yachting και Marina Kroeslin GMBH) θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτική οικονομική προσφορά μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου, ώστε η σχετική απόφαση να έχει ληφθεί εντός του 2012. Ο ιδιώτης θα αναλάβει να κατασκευάσει τη μαρίνα εντός τριών ετών και στη συνέχεια, με την καταβολή μισθώματος, θα αποκτήσει, για περίοδο τουλάχιστον 30 ετών, τη χρήση: - θαλάσσιας ζώνης μπροστά στο κρηπίδωμα υπ’ αριθμόν 1 του λιμανιού, για τον ελλιμενισμό τουριστικών σκαφών, - χερσαίας ζώνης στην πρώτη προβλήτα (7,195 στρέμματα), για την εξυπηρέτηση των χρηστών της μαρίνας (εστίαση, αναψυχή, εμπόριο ναυτιλιακών ειδών), και - υπαίθριου χώρου στη δεύτερη προβλήτα (9,370 στρέμματα), για τη διαχείμαση και την επισκευή σκαφών αναψυχής. Η μαρίνα προβλέπεται να διαθέτει 218 θέσεις ελλιμενισμού, ενώ ο συνολικός προϋπολογισμός του επενδυτικού σχεδίου εκτιμάται στα 11,3 εκατ. ευρώ. «Η λειτουργία μαρίνας στην ‘καρδιά’ του θαλάσσιου μετώπου θα ανανεώσει τη σχέση της πόλης με το υγρό στοιχείο, θα αλλάξει τελείως την εικόνα της, καθιστώντας την πιο ελκυστική στα μάτια των επισκεπτών», επισημαίνει ο κ. Αγγελούδης. Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΟΛΘ ΑΕ, η δημιουργία της μαρίνας εξυπηρετεί τους ακόλουθους στρατηγικούς στόχους: - Προώθηση του θαλάσσιου τουρισμού, μέσω της ικανοποίησης των αναγκών ελλιμενισμού τουριστικών σκαφών. - Ανάδειξη του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης. - Δημιουργία ευκαιριών για δραστηριότητες αναψυχής, πολιτισμού και ναυταθλητισμού. - Τόνωση της εμπορικής και τουριστικής κίνησης μέσω της αύξησης του τουρισμού υψηλού επιπέδου και της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου. - Αύξηση των εσόδων της ΟΛΘ ΑΕ.
Ο ΟΛΘ ζητά (εκ νέου) τον επιβατικό σταθμό
Την εβδομάδα που πέρασε, ο Οργανισμός Λιμένος κατέθεσε εκ νέου αίτημα προς το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να αποκτήσει -κατά κυριότητα ή, έστω, κατά χρήση- το κτίριο του επιβατικού σταθμού. Το αίτημα είχε υποβληθεί και κατά το παρελθόν, μόνο που τώρα η ΟΛΘ ΑΕ προτίθεται να καταβάλει και το ανάλογο τίμημα από τα αδιάθετα κεφάλαια της εταιρείας. Με δεδομένη την ανάγκη του ελληνικού Δημοσίου για ρευστό, αυτήν τη φορά οι πιθανότητες να γίνει αποδεκτό το αίτημα του ΟΛΘ είναι περισσότερες. Εξάλλου, το κτίριο έχει αφεθεί στη φθορά του χρόνου και αποτελεί αίτημα των φορέων της πόλης η προστασία και η ανάδειξή του. Στα σχέδια του Οργανισμού είναι να προχωρήσει στην αναστήλωση του κτιρίου με ιδιωτικά κεφάλαια και στην αξιοποίησή του, από κοινού με ιδιώτη επενδυτή. Ως προς τη χρήση του κτιρίου, «αυτή θα προκύψει από το επενδυτικό ενδιαφέρον και εφόσον προχωρήσει η μεταβίβαση του κτιρίου στον ΟΛΘ. Σε κάθε περίπτωση, θέλουμε να προχωρήσουμε έχοντας πάντα τη συναίνεση όλων» προσθέτει ο κ. Αγγελούδης.
Οι κρουαζιέρες
Παράλληλα με τα παραπάνω σχέδια, ο ΟΛΘ «χτίζει» και το όνομα της Θεσσαλονίκης ως σταθμού κρουαζιέρας, με απώτερο σκοπό τη χρήση της δεύτερης προβλήτας (πίσω από τον επιβατικό σταθμό) αποκλειστικά από κρουαζιερόπλοια: «Η κρουαζιέρα δεν προσδίδει έσοδα στην εταιρεία -τα τέλη ελλιμενισμού είναι σχεδόν στο ένα πέμπτο αυτών που χρεώνουν στον Πειραιά. Οι προσπάθειες που κάνουμε για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας είναι μια προσφορά του ΟΛΘ στην πόλη» αναφέρει ο κ. Αγγελούδης. Προς αυτήν την κατεύθυνση, το 2013 αναμένονται αύξηση του αριθμού των επιβατών, αλλά και το πρώτο κρουαζιερόπλοιο που θα διανυκτερεύσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Ο στόχος να μετατραπεί η Θεσσαλονίκη σε… Ρόδο, ωστόσο, είναι ακόμη μακρινός: «Πρέπει πρώτα απ’ όλα να γίνει γνωστή η ίδια η πόλη ως προορισμός τουρισμού» σχολιάζει ο κ. Αγγελούδης. Από πλευράς ΟΛΘ, πάντως, καταρτίζεται ήδη ένα πρόγραμμα συμμετοχής στην Έκθεση Κρουαζιέρας του Μαϊάμι, αλλά και σε αντίστοιχες εκθέσεις στην Ευρώπη.
Καραβάκια με χρονοδιάγραμμα... μετρό
Μετά από 25 χρόνια συζητήσεων, αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς για την όψη που θα πρέπει να έχουν οι στάσεις και μελέτες βιωσιμότητας του έργου (τουλάχιστον δύο από την ίδια εταιρεία, μέσα σε μία δεκαετία), ο δρόμος για τη δημιουργία δικτύου θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη είναι ακόμη μακρύς. Νομοθετικό πλαίσιο για τη θαλάσσια αστική (μη τουριστική) συγκοινωνία ακόμη δεν υπάρχει. Περί τα τέλη Αυγούστου, ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, θα έχει συνάντηση για το θέμα με τον υπουργό Ναυτιλίας, κ. Κωστή Μουσουρούλη. Πέραν του θεσμικού πλαισίου, θα πρέπει να δημιουργηθεί ο φορέας που θα διαχειρίζεται το έργο (όπου θα εκπροσωπούνται η μητροπολιτική διοίκηση και οι δήμοι Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Θερμαϊκού, Πυλαίας-Χορτιάτη και Δέλτα) και να προχωρήσουν οι παραχωρήσεις εκτάσεων για τη δημιουργία εγκαταστάσεων ελλιμενισμού από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου και ο διαγωνισμός που θα αναδείξει την ιδιωτική εταιρεία που θα δρομολογήσει καραβάκια, καταμαράν ή άλλα πλεούμενα στον Θερμαϊκό. «Μέσα στον Σεπτέμβριο θα υπογραφεί στη Μητροπολιτική Επιτροπή η Διαβαθμιδική Συνεργασία μεταξύ των εταίρων, αφού πρώτα ολοκληρωθεί ο νομικός έλεγχος που απαιτείται. Σε πρώτη φάση έχει υπάρξει ενδιαφέρον από εταιρείες ξένων χωρών, οι οποίες ζήτησαν στοιχεία για το έργο» αναφέρει σε δήλωσή του στη «ΜτΚ» ο κ. Τζιτζικώστας. Όσο για το χρονοδιάγραμμα; Ο αντιδήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Ανδρέας Κουράκης, δεν «βλέπει» καραβάκια στον Θερμαϊκό νωρίτερα από το 2015…
ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Σχεδιάζει τρεις μαρίνες και...τοπόσημο μέσα στη θάλασσα Τα σχέδιά του για τη δημιουργία μαρίνων (και μάλιστα τριών) στον Θερμαϊκό κόλπο δεν εγκαταλείπει ούτε ο δήμος Θεσσαλονίκης, παρά το «ναυάγιο» του όλου εγχειρήματος, που ξεκίνησε από την προηγούμενη δημοτική αρχή. Στο τέλος Ιουλίου έγινε γνωστό ότι παρήλθαν οι προθεσμίες και έτσι η δεύτερη φάση του έργου απεντάχθηκε από την προσυμβατική διαδικασία των έργων που είχαν ενταχθεί στο πρόγραμμα «Θησέας» (και θα υλοποιούνταν μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα - ΣΔΙΤ). Στην πρώτη φάση είχε προλάβει να ολοκληρωθεί η μελέτη που διερευνούσε τη βιωσιμότητα του έργου και χωροθετούσε τις μαρίνες στο ύψος του Μεγάρου Μουσικής, του Ναυτικού Ομίλου, των κήπων της Νέας Παραλίας και του λιμανιού. «Το έργο δεν μπορούσε να προχωρήσει, αφού ο δήμος δεν είχε την κυριότητα ή τη χρήση του χώρου όπου θα δημιουργούνταν οι εγκαταστάσεις ελλιμενισμού, ούτε είχε συσταθεί φορέας υλοποίησης» εξηγεί στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού του δήμου Θεσσαλονίκης, κ. Ανδρέας Κουράκης. Όπως αναφέρει, η δημοτική αρχή προτίθεται να ζητήσει από την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου την παραχώρηση των τριών σημείων στην ακτογραμμή (εκτός του λιμένα) και θα επιδιώξει τη σύσταση φορέα διαχείρισης των μαρίνων (με τη σύμπραξη και των ναυταθλητικών ομίλων). Χρησιμοποιώντας την υπάρχουσα μελέτη, ο δήμος θα επιχειρήσει να εφαρμόσει το μοντέλο της χρηματοδότησης από ιδιωτικά κεφάλαια και της μακροχρόνιας παραχώρησης (το οποίο ακολουθεί και ο ΟΛΘ στον αντίστοιχο διαγωνισμό). Η προκήρυξη του διαγωνισμού του δήμου τοποθετείται εντός του 2013.
Το τοπόσημο
Περί τα τέλη του μηνός αναμένεται να προκηρυχθεί και ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για τη δημιουργία ενός νέου τοπόσημου της Θεσσαλονίκης, το οποίο θα αναδεικνύει τη σχέση της πόλης με τη θάλασσα. Πιθανά σημεία για την τοποθέτηση του νέου συμβόλου θεωρούνται εκείνα στο ύψος του παλαιού «Interni», του Ναυτικού Ομίλου ή πλησίον του Μεγάρου Μουσικής. Το σύμβολο θα είναι τοποθετημένο μέσα στη θάλασσα, θα είναι ωστόσο προσβάσιμο από πεζούς και ποδηλάτες μέσω ενός διαδρόμου μήκους περίπου 200 μέτρων. Η τελική πρόταση θα επιλεγεί, πέραν των αισθητικών κριτηρίων, με βάση και το πόσο εφικτή θα είναι η άμεση υλοποίησή της.
(Από ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ)