Τετάρτη 15 Αυγούστου 2012

«Πράσινο φράγμα» στις μετακινήσεις προς το κέντρο της Θεσσαλονίκης.


Τη δημιουργία ενός «πράσινου φράγματος» στις μετακινήσεις των πολιτών, με σκοπό να αποτρέπεται η είσοδος των ιδιωτικών αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης, προωθούν ο δήμος Θεσσαλονίκης και η αρμόδια αντιδημαρχία Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων.
Εξάλλου ο ίδιος ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης έχει ξεκαθαρίσει σε όλους τους τόνους ότι η παρούσα δημοτική αρχή είναι «εχθρική απέναντι στα Ι.Χ.». «Πρώτη μας προτεραιότητα είναι οι πεζοί, μετά οι ποδηλάτες, στη συνέχεια τα μέσα μαζικής μεταφοράς και τελευταίο έρχεται το αυτοκίνητο», έχει καταστήσει σαφές ο Γιάννης Μπουτάρης.
Την πρωτοβουλία για τη διαμόρφωση μιας συνολικής πρότασης, η οποία προσδοκάται ότι θα αλλάξει εκ βάθρων τη φιλοσοφία των μετακινήσεων μέσα στην πόλη, έχει αναλάβει ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων Ανδρέας Κουράκης. Ο σχεδιασμός για το αποκαλούμενο «πράσινο φράγμα» αναμένεται να παρουσιαστεί μετά το Δεκαπενταύγουστο στην εκτελεστική επιτροπή της «Πρωτοβουλίας», ώστε στη συνέχεια να προωθηθεί και στα αρμόδια όργανα του δήμου.

Χαμηλές τιμές στα πάρκιγκ
Η κεντρική ιδέα της συγκεκριμένης πρότασης αφορά εν πολλοίς την παροχή κινήτρων προς τους θεσσαλονικείς οδηγούς, ώστε να αφήνουν να αυτοκίνητά τους στα πάρκιγκ που λειτουργούν στις παρυφές του κέντρου της πόλης. Για να εξυπηρετούνται στη συνέχεια κατά τις μετακινήσεις τους από το χώρο στάθμευσης προς το κέντρο, προωθείται από πλευράς δήμου μία συνεργασία με τον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ).
Ήδη ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων έχει αρχίσει κύκλο διαπραγματεύσεων με την εταιρεία που εκμεταλλεύεται το υπόγειο πάρκιγκ, το οποίο λειτουργεί στο χώρο του νέου δημαρχιακού μεγάρου. Το αίτημα που έχει υποβληθεί από πλευράς δήμου Θεσσαλονίκης αφορά την προσφορά προνομιακών τιμών σε όσους θέλουν να παρκάρουν το αυτοκίνητό τους για διάστημα μιας ή δύο ωρών, με σκοπό να επισκεφθούν το κέντρο της πόλης.
Το πάρκιγκ του νέου δημαρχείου θα εξυπηρετεί όσους κινούνται προς το κέντρο από τις ανατολικές περιοχές. Για την εξυπηρέτηση όσων κινούνται από τα δυτικά προτείνεται να αξιοποιηθεί το πάρκιγκ του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Για να καταστεί αυτό δυνατό, ο κ. Κουράκης έχει ζητήσει από τη διοίκηση του ΟΛΘ να εξετάσει τη δυνατότητα διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας του συγκεκριμένου πάρκιγκ, το οποίο σήμερα μένει ανοικτό μέχρι τις 11 το βράδυ. Το ιδανικό σενάριο θα ήταν και το πάρκιγκ του ΟΛΘ να λειτουργεί σε 24ωρη βάση, όπως συμβαίνει και με το σταθμό αυτοκινήτων του νέου δημαρχείου.
Από πλευράς δήμου Θεσσαλονίκης πρόκειται να υποβληθεί πρόταση για τη μείωση του αντιτίμου στάθμευσης κατά το πρώτο δίωρο προς όλους τους ιδιοκτήτες πάρκιγκ περιφερειακά του κέντρου της πόλης, ώστε όσοι το επιθυμούν να έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν σε αυτήν την προσπάθεια.

Για τους κατοίκους του κέντρου
Ειδικά για τους κατοίκους του κέντρου, οι οποίοι αντιμετωπίζουν οξύτατα προβλήματα, ο κ. Κουράκης προωθεί την προσφορά ενός μηνιαίου πακέτου για τη στάθμευση των αυτοκινήτων τους με προνομιακές τιμές στο πάρκιγκ του νέου δημαρχείου. Σε πρώτη φάση έχει υποβάλει το αίτημα να ισχύσει η προσφορά των 75 ευρώ αντί της ισχύουσας των 130 ευρώ μηνιαίως για τους 3.333 κατοίκους του κέντρου, που είναι κάτοχοι του ειδικού σήματος στάθμευσης «Θ1».
Για να επιτύχει αυτές τις προνομιακές τιμές, ο δήμος Θεσσαλονίκης φαίνεται διατεθειμένος να συζητήσει όλα τα ενδεχόμενα, ακόμη και αυτό της πιλοτικής λειτουργίας του πάρκιγκ του δημαρχείου ως δημοτικού ή της παραίτησής του από το δικαίωμα είσπραξης ποσοστού 20% επί των ακαθαρίστων εσόδων του πάρκιγκ, όπως προβλέπεται από την ισχύουσα σύμβαση με την εταιρεία που εκμεταλλεύεται το χώρο. Εξάλλου τα έσοδα του δήμου από την υπόθεση αυτή θεωρούνται από τη δημοτική αρχή ιδιαιτέρως χαμηλά, καθώς η πληρότητα του πάρκιγκ του νέου δημαρχείου δεν ξεπερνά το 20%.
Η προώθηση λύσεων στον τομέα της στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους του κέντρου καθίσταται επιτακτικότερη από ποτέ, καθώς τους τελευταίους μήνες η δημοτική αρχή έχει θέσει σε εφαρμογή ένα ευρύ πρόγραμμα για τη μετατροπή πολλών οδών -όπως η Αλεξάνδρου Σβώλου, η Εθνικής Αμύνης, η Νικηφόρου Φωκά ή η Φιλικής Εταιρείας- σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα όμως να χάνονται περίπου 300 θέσεις παρκαρίσματος.

Απελευθέρωση θέσεων στάθμευσης
Ο κ. Κουράκης έχει ζητήσει να ενταθούν τα μέτρα αστυνόμευσης στο κέντρο της πόλης και ιδιαίτερα γύρω από τις περιοχές όπου η αντιδημαρχία Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων προχωρά σε έργα πεζοδρομήσεων ή μετατροπής δρόμων σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας.
Κι αυτό, διότι από πλευράς δήμου Θεσσαλονίκης έχει διαπιστωθεί ότι ιδιοκτήτες παρακείμενων ιδιωτικών πάρκιγκ «κρατούν» και εκμεταλλεύονται τις θέσεις στάθμευσης παρά την οδό, για να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους, ενώ οι θέσεις αυτές ανήκουν σε όλο τον κόσμο.
Ανάλογα προβλήματα έχουν διαπιστωθεί και με ορισμένους ιδιοκτήτες περιπτέρων, οι οποίοι, ενώ δικαιούνται να αφήνουν ελεύθερο μόνον έναν μικρό χώρο μπροστά από τα περίπτερά τους, αποκλείουν τρία ή και τέσσερα μέτρα δρόμου, για να διευκολύνουν κάποιους που θέλουν να παρκάρουν.

Συνεργασία με τον ΟΑΣΘ
Για την ολοκλήρωση της ιδέας που αφορά τη δημιουργία του περίφημου «πράσινου φράγματος» στις μετακινήσεις ο αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Πολεοδομίας και Δικτύων απευθύνθηκε με σχετική επιστολή του προς τη διοίκηση του ΟΑΣΘ, ζητώντας τη συνεργασία του Οργανισμού.
Το αίτημα του δήμου είναι ο ΟΑΣΘ να προσφέρει τη δυνατότητα των δωρεάν μετακινήσεων προς και από το κέντρο σε όσους χρησιμοποιούν τα περιφερειακά πάρκιγκ, όπως αυτά του νέου δημαρχείου και του Οργανισμού Λιμένος.
Από την πλευρά της πάντως η διοίκηση του ΟΑΣΘ προτίθεται να ζητήσει μία μελέτη ή έστω μία καταρχήν εκτίμηση για τον αριθμό των μετακινήσεων, πριν να δώσει την τελική απάντησή της στο αίτημα που της υποβλήθηκε από το δήμο Θεσσαλονίκης.

Το ναυάγιο της δημοτικής συγκοινωνίας
Το «πράσινο φράγμα» του Ανδρέα Κουράκη έρχεται να αντικαταστήσει το σχεδιασμό της προηγούμενης δημοτικής αρχής για την καθιέρωση δημοτικής συγκοινωνίας, ο οποίος επίσης στόχευε στην αποθάρρυνση της χρήσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης.
Η περιβόητη δημοτική συγκοινωνία όμως, η οποία επρόκειτο να συνδέσει τα περιφερειακά πάρκιγκ με το κέντρο της πόλης, βρισκόταν σε περιπέτειες επί σειρά ετών και τελικά… ναυάγησε, καθώς και οι τρεις διαγωνισμοί που διενεργήθηκαν για το έργο αυτό απέβησαν άκαρποι ελλείψει ενδιαφέροντος από τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο.
Ο πρώτος διαγωνισμός για την ανάθεση του έργου είχε προκηρυχθεί το Φεβρουάριο του 2007. Τότε προβλεπόταν η μίσθωση από το δήμο Θεσσαλονίκης έξι μικρών λεωφορείων για χρονικό διάστημα τεσσάρων ετών, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου είχε διαμορφωθεί στο ύψος των 1.824.000 ευρώ.
Λόγω της ατελέσφορης κατάληξης του πρώτου διαγωνισμού ο δήμος διενήργησε και δεύτερο διαγωνισμό, τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς, χωρίς όμως κι αυτός να αποδώσει καρπούς. Οι τροποποιημένοι όροι, βάσει των οποίων διενεργήθηκε ο δεύτερος διαγωνισμός, αφορούσαν τη μίσθωση των λεωφορείων για διάστημα έξι αντί τεσσάρων ετών, γεγονός που οδήγησε και στην αύξηση του προϋπολογισμού του έργου στο ύψος των 2.736.000 ευρώ.
Μετά και το δεύτερο ναυάγιο ο δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε στην εκ νέου τροποποίηση των όρων και στην προκήρυξη τρίτου διαγωνισμού, τον Ιανουάριο του 2008, ο οποίος επίσης δεν κατέληξε στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Στο πλαίσιο των νέων τροποποιήσεων που έγιναν στους όρους του διαγωνισμού ο προϋπολογισμός του έργου αυξήθηκε στο ποσό των 2.940.000 ευρώ.
Μπροστά στα αδιέξοδα που είχε συναντήσει η προηγούμενη δημοτική αρχή είχε επιδιώξει στην πορεία τη συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών και είχε αποσπάσει τη δέσμευση για τη δωρεάν παραχώρηση στο δήμο Θεσσαλονίκης ηλεκτρικών λεωφορείων, η οποία ωστόσο δεν υλοποιήθηκε ποτέ.
Ο σχεδιασμός για την καθιέρωση δημοτικής συγκοινωνίας, όπως είχε γίνει από την προηγούμενη δημοτική αρχή, προέβλεπε τη δρομολόγηση έξι μικρών λεωφορείων, τα οποία επρόκειτο να εκτελούν κυκλικά δρομολόγια στο κέντρο της πόλης, με αφετηρία και τέρμα το νέο δημαρχιακό μέγαρο, στην περιοχή του πρώην στρατοπέδου Τσιρογιάννη.
Με τη δημοτική συγκοινωνία σύμφωνα με σχετική μελέτη που είχε εκπονηθεί είχε υπολογιστεί ότι θα εξυπηρετούνταν ημερησίως περίπου 3.000 πολίτες. Μάλιστα για όσους θα έκαναν χρήση των πάρκιγκ που βρίσκονται ανατολικά και δυτικά του ιστορικού κέντρου οι μετακινήσεις με τα δημοτικά λεωφορεία είχε αποφασιστεί πως θα ήταν δωρεάν. Τα δημοτικά λεωφορεία ωστόσο δεν ήλθαν ποτέ και έτσι αναζητούνται τώρα νέες λύσεις, που θα δώσουν απάντηση στο σύνθετο πρόβλημα των μετακινήσεων
(Πηγή:ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ)