Τετάρτη, 17 Απριλίου 2013

Φεύγουν πάρκινγκ - λεωφορεία από την πλατεία Ελευθερίας

 Εξωση του πάρκινγκ των ΙΧ αλλά και των λεωφορείων του ΟΑΣΘ από την πλατεία Ελευθερίας βρίσκεται προ των πυλών, αφού ο χώρος θα μετατραπεί σε αυτό που λέει το όνομά του: πλατεία.

Ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει προκηρύξει αρχιτεκτονικό διαγωνισμό προσχεδίων για την ανάπλαση του χώρου, με την υποβολή των αιτήσεων να λήγει μεθαύριο, Τρίτη 17 Απριλίου.
Πέρα από τη μεγάλη αλλαγή σε αυτό καθαυτό το χώρο, ο οποίος θα... εξανθρωπιστεί, αφού θα αποδοθεί στους πεζούς, αντί για τα ΙΧ, που σήμερα τον κατακλύζουν, θα αλλάξει συνολικά η εικόνα της περιοχής, αφού θα απομακρυνθούν και οι λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΘ.
Πού θα πάνε τα λεωφορεία; Αυτό δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμα, πάντως βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις μεταξύ των υπηρεσιών του δήμου Θεσσαλονίκης, του Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνών Θεσσαλονίκης, αλλά και του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, προκειμένου να βρεθεί η βέλτιστη λύση. Πάντως, προς το παρόν τουλάχιστον, οι υπηρεσίες επικεντρώνουν τις προσπάθειές τους στην εξεύρεση ενός χώρου γύρω από το λιμάνι, ο οποίος θα διαμορφωθεί κατάλληλα ώστε να μπορεί να φιλοξενεί τα λεωφορεία. Η «μετακόμιση» αφορά τέσσερις λεωφορειακές γραμμές, οι οποίες έχουν σήμερα το τέρμα τους επί της οδού Μητροπόλεως.

Η στάθμευση
Εξάλλου, μεγάλη αλλαγή στα κυκλοφοριακά δεδομένα της περιοχής θα φέρει και η κατάργηση του υπαίθριου πάρκινγκ, το οποίο λειτουργεί εντός της πλατείας. Ο συγκεκριμένος χώρος στάθμευσης, χωρητικότητας περίπου 250 αυτοκινήτων, εξυπηρετεί καθημερινά, κατά τη διάρκεια της μέρας, χιλιάδες αυτοκίνητα. Μάλιστα, πολλές φορές παρουσιάζει 100% πληρότητα.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης δε σκοπεύει να προχωρήσει σε κινήσεις εξεύρεσης άλλων χώρων στάθμευσης, προς αντικατάσταση του συγκεκριμένου που θα καταργηθεί, αφού έχει ξεκάθαρη φιλοσοφία υπέρ της αποθάρρυνσης της χρήσης των ΙΧ και της ενθάρρυνσης της χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς. Πάντως, πέριξ της πλατείας Ελευθερίας υπάρχουν οι υπαίθριοι χώροι στάθμευσης του λιμανιού, αλλά και το πολυώροφο πάρκινγκ της οδού Κουντουριώτη, οι οποίοι ενδεχομένως θα απορροφήσουν κάποια από τα αυτοκίνητα που σήμερα σταθμεύουν στην πλατεία Ελευθερίας.

Το 2014
Η πλατεία Ελευθερίας, παρότι αποτελεί έναν ιστορικό χώρο για τη Θεσσαλονίκη, είναι πλατεία μόνον κατ' ευφημισμόν, κάτι το οποίο ο δήμος Θεσσαλονίκης θέλει να αλλάξει. «Δε μιλάμε απλώς για έναν ιστορικό χώρο, αλλά και για έναν από τους σημαντικότερους τόπους μνήμης για την πόλη», αναφέρει ο αντιδήμαρχος Αστικού Περιβάλλοντος Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Κουράκης, ο οποίος χαρακτηρίζει απαράδεκτο γεγονός την άνευ όρων παράδοση της πλατείας Ελευθερίας στα ΙΧ.
«Ο χώρος είναι συνδεδεμένος με τους Εβραίους, με το κίνημα τς εργατικής τάξης, αλλά και με τους Νεότουρκους. Δυστυχώς, όμως, απαξιώθηκε. Εμείς, παρά τις οικονομικές δυσκολίες, προχωρήσαμε σε διεθνή αρχιτεκτονικό διαγωνισμό και, απ' ό,τι φαίνεται, υπάρχουν πολλές συμμετοχές, ενδεχομένως και πάνω από 100, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, γεγονός που καταδεικνύει το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει για την περιοχή», υπογραμμίζει ο κ. Κουράκης.
Ο ίδιος εκφράζει την ελπίδα ότι την επόμενη χρονιά θα υπάρχει πλέον ένα συμβασιοποιημένο, προς υλοποίηση, έργο, το οποίο θα αλλάξει τα πάντα στην περιοχή.

Ο διαγωνισμός
Ο διαγωνισμός που έχει προκηρύξει ο δήμος Θεσσαλονίκης για την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας είναι αρχιτεκτονικός, προσχεδίων. Αντικείμενό του είναι ο ανασχεδιασμός της πλατείας ως χώρου περιπάτου και αναψυχής, μέσω σύγχρονων αρχιτεκτονικών και αστικών παρεμβάσεων, η απόδοση της πλατείας στους πεζούς και ο μετασχηματισμός της σε είσοδο – πύλη της πόλης από τη θάλασσα, ο εμπλουτισμός του υφιστάμενου πρασίνου και η ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών και της ιστορικής μνήμης της πλατείας.
Επιδιώκεται η επιλογή της καλύτερης και πληρέστερης πρότασης από λειτουργική, αισθητική, τεχνική και οικονομική άποψη για την ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας, με βάση τις απαιτήσεις της τέχνης, της επιστήμης και τις αρχές του βιοκλιματικού περιβαλλοντικού σχεδιασμού, προκειμένου να προκύψει συνολικό αποτέλεσμα με υψηλής ποιοτικής στάθμης, σύγχρονο και πρωτότυπο αρχιτεκτονικό χαρακτήρα, το οποίο θα ικανοποιεί τις εξής επιδιώξεις:
- Αναβάθμιση της εικόνας της πόλης και βελτίωση της ποιότητας ζωής στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης.
- Απόδοση της πλατείας στους πεζούς και όχι στα αυτοκίνητα.
- Μετασχηματισμό της πλατείας σε είσοδο - πύλη της πόλης από τη θάλασσα.
- Αναζωογόνηση της ευρύτερης περιοχής της πλατείας Ελευθερίας και τόνωση της εγκατάστασης και λειτουργίας των επαγγελματικών και εμπορικών χρήσεων, καθώς και των χρήσεων αναψυχής και πολιτισμού.
- Ανάδειξη και εμπλουτισμό του υφιστάμενου πρασίνου, διατήρηση όλων των αξιόλογων μεγάλων δένδρων και πρόταση για πρότυπη βιοκλιματική ανάπλαση κεντρικής αστικής πλατείας.
- Ανάδειξη της ιστορικής μνήμης της πλατείας.
- Δημιουργία θέσεων ανάπαυσης και χώρων συγκέντρωσης, αναψυχής και ενημέρωσης πολιτών.
- Πρότυπο σχεδιασμό αστικού εξοπλισμού.
- Αναβάθμιση του φωτισμού με εξοικονόμηση ενέργειας.
- Εγκατάσταση κατάλληλης τεχνολογίας για την ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τα δρώμενα και τις περιηγητικές δυνατότητες στην πόλη.
- Σχεδιασμό κατάλληλο και για άτομα εμποδιζόμενα και με ειδικές ανάγκες.
(Nτόνια Κανιρσάκη-Αγγελιοφόροσ)

1 σχόλιο:

  1. ΕΛΕΥΘΕΡΗ Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

    Η πλατεία Ελευθερίας στους χαλεπούς καιρούς που ζούμε πολύ καλά σχεδιάζεται ν' αδειάσει από τ' αυτοκίνητα και να δωθεί στους πολίτες ώστε να μπορούμε να τη χαρούμε. Μήπως όμως δεν ενισχύονται τα μέσα μαζικής συγκοινωνίας, τα οποία αυτή τη στιγμή βρίσκονται περιφερειακά της πλατείας και όπως αναφέρεται στο άρθρο με τίτλο «Θεσσαλονίκη: Φεύγουν πάρκνγκ - λεωφορεία από την πλ. Ελευθερίας» διώχνονται;

    Υπάρχει πιθανότατα σε κάποιο νόμο (Βενιζέλου) το φάντασμα του υπόγειου πάρκινγκ για τη συγκεκριμένη πλατεία.

    Γιατί πρόσφατα κλαδεύτηκαν τα πανύψηλα και πανέμορφα πλατάνια του περιβάλλοντος χώρου της πλατείας; Μήπως τα πλατάνια ανήκουν στα είδη που δεν συνίσταται το κλάδεμα, ειδικά στο κέντρο μιας πόλης σαν τη Θεσσαλονίκη, η οποία φέρεται να είναι η πιο μολυσμένη πόλη της Ευρώπης;

    Είναι μάλλον αντιφατικό τη στιγμή που πρέπει να βρούμε χρήματα για τα βασικά:
    α). ψωμί, παιδεία, υγεία και
    β). ψηφίζονται με προεδρικά διατάγματα νόμοι (χαράτσια), λόγω της «έκτακτης» οικονομικής κατάστασης, στην οποία βρίσκεται η πολιτεία,
    να χρειάζεται πολυδάπανη ανάπλαση της συγκεκριμένης πλατείας. Πάντως χρόνος για άλλες κλειστές πλατείες (βλέπετε πλ. Βαρδαρίου, Αχειροποίητου, νέα παραλία κ.λπ) λόγω «έργων», τα οποία επιπλέον καθυστερούν επειδή λείπουν τα χρήματα, μάλλον δεν υπάρχει.

    Αν φύγουν τα ι.χ. του πάρκινγκ από την πλατεία, τοποθετηθούν περιμετρικά παγκάκια (βλέπε πλ. Αριστοτέλους κάτω από την οδό Μητροπόλεως), φυτευτούν μερικά ακόμη πλατάνια θα μπορούμε ν' ανασάνουμε μέχρι να ορθοποδήσει η οικονομία μας, η οποία μεταξύ άλλων βούλιαξε από τη νοοτροπία της εργολαβίας.

    Μήπως δεν μπορεί η πολιτεία να ζητάει αυστηρή λιτότητα από τους πολίτες και η ίδια να παραμένει σπάταλη;

    Αν ο δήμος ενδιαφέρεται έμπρακτα για τους κατοίκους, τους επισκέπτες και την καθαριότητα της πόλης ίσως προέχει το να καθαρίσει τα πεζοδρόμια, τους πεζόδρομους και τις πλατείες από τα ι.χ. που τα παραβιάζουν. Χωρίς διεθνή διαγωνισμό.

    Χρίστος Καλλίτσης

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλώ ακολουθείστε τις εξής οδηγίες, διαφορετικά τα σχόλιά σας δεν θα δημοσιεύονται:
-Μη γράφετε σε Greeklish.
-Μη βρίζετε.

Για να δημοσιευτεί οποιαδήποτε καταγγελία κατά συγκεκριμένων προσώπων ή υπηρεσιών πρέπει ο σχολιαστής:
α) να παραθέτει στοιχεία
β) να είναι επώνυμη
γ) να αποστέλλεται με e-mail στην διεύθυνση που είναι στο πάνω μέρος της αρχικής σελίδας για να μην δηλώνονται ψεύτικα στοιχεία αλλά και για να ζητήσουμε επιπρόσθετα στοιχεία αν χρειαστεί.