Κυριακή 14 Απριλίου 2013

ΚΑΡΑΒΑΚΙΑ Σηκώνουν άγκυρα με καθυστέρηση

Νέες βάσεις για την επανεκκίνηση της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, έργο που έχει παγώσει τα τελευταία δύο χρόνια, βάζουν οι τρεις παραθαλάσσιοι δήμοι Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Θερμαϊκού και η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με αρωγό την Εγνατία Οδό ΑΕ.
Ωστόσο οι Θεσσαλονικείς δεν πρόκειται να δουν τα καραβάκια στον Θερμαϊκό πριν από το 2016, καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι μελέτες για την κατασκευή του έργου, που αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ, και να λυθεί το ζήτημα της αδειοδότησης για να παραχωρηθούν οι χώροι για τις προβλήτες, τις στάσεις και το σύνολο των υποδομών.
Η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, πάντως, εμφανίζεται αισιόδοξη για την πορεία υλοποίησης του φιλόδοξου έργου, τόσο γιατί θεωρεί δεδομένη τη χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ όσο και γιατί προσβλέπει στη βοήθεια της Εγνατίας Οδού ΑΕ, που διαθέτει την τεχνογνωσία και σε λιμενικά έργα. Μάλιστα η διοίκηση της περιφέρειας προτίθεται, στην περίπτωση που η χρηματοδότηση σκοντάψει στο ΕΣΠΑ ή στο Πράσινο Ταμείο, να χρηματοδοτήσει το έργο στο σύνολό του, καταβάλλοντας τα 8,2 εκατ. ευρώ που απαιτούνται στη διετία 2014-2015. Τα κονδύλια αυτά θα δαπανηθούν για τις αναγκαίες υποδομές, όπως λιμενοβραχίονες (προβλήτες), θέσεις αναμονής των επιβατών, εκδοτήρια εισιτηρίων κτλ.).
Ήδη η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης ενέκρινε κατά πλειοψηφία τη σύμβαση μεταξύ της Επιτροπής, των τριών δήμων και της Εγνατίας Οδού, προκειμένου να ξεκινήσουν οι μελέτες και να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό η κατασκευή του έργου. Ανάλογη έγκριση πήραν από τα δημοτικά τους συμβούλια και οι δήμοι Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς και Θερμαϊκού, ενώ αγκάθι σε πρώτη φάση αποτελεί η αδειοδότηση των χώρων που θα παραχωρηθούν από τους δήμους για τις υποδομές, η οποία θα ζητηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο.
Μιλώντας για τον σχεδιασμό του έργου, ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Γιώργος Τσαμασλής τόνισε ότι πλέον η θαλάσσια αστική συγκοινωνία εισέρχεται σε φάση εκτέλεσης, ενώ υποστήριξε ότι η χρηματοδότηση του έργου από το νέο ΕΣΠΑ θεωρείται δεδομένη. «Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή των υποδομών, η επόμενη φάση θα αφορά την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος με στόχο την προσέλκυση επενδυτών. Οι όροι είναι ευνοϊκοί για ένταξη της κατασκευής των υποδομών στο νέο ΕΣΠΑ και η κατασκευή των προβλητών θα είναι γρήγορη, σε περίπου έξι μήνες», τόνισε ο αντιπεριφερειάρχης, σημειώνοντας ότι η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στηρίζει το έργο και γι’ αυτό προτίθεται ακόμα και να το χρηματοδοτήσει από πόρους που προορίζονται για μεγάλα έργα. Να σημειωθεί ότι, μετά την ολοκλήρωση των μελετών, το έργο θα ενταχθεί στο νέο ΕΣΠΑ για να προχωρήσει η κατασκευή των υποδομών, ενώ θα ακολουθήσει διαγωνισμός για την ανάθεση σε ιδιώτη επενδυτή.

ΒΙΩΣΙΜΟ ΕΡΓΟ ΜΕ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ 2-2,50 ΕΥΡΩ
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του έργου, για τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία θα απαιτηθεί η κατασκευή πέντε στάσεων: στην πλατεία Ελευθερίας (στην προέκταση της Κομνηνών), στο δημαρχείο Θεσσαλονίκης, στο Μέγαρο Μουσικής (στην προέκταση της οδού Πέτρου Συνδίκα στη νέα παραλία), στη μαρίνα Αρετσούς (περιοχή ΕΟΤ) και στους Νέους Επιβάτες.
Θα χρησιμοποιηθούν επτά σκάφη τύπου «Καταμαράν», έξι σε λειτουργία και ένα εφεδρικό, ενώ σύμφωνα με τη μελέτη που εκπονήθηκε το 2011 από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, και η οποία χρήζει επικαιροποίησης, το έργο θα είναι βιώσιμο εφόσον κάθε σκάφος θα δέχεται 200-250 επιβάτες και τα δρομολόγια θα εκτελούνται ανά 15 λεπτά. Το κόστος του εισιτηρίου προβλέπεται στα 2 με 2,50 ευρώ, χωρίς επιδότηση, τιμή που θεωρείται η καλύτερη δυνατή για την αύξηση της επιβατικής κίνησης. Επίσης για τη μετακίνηση από τους Νέους Επιβάτες μέχρι την πλατεία Ελευθερίας υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν 15 λεπτά. Στα στοιχεία της μελέτης βιωσιμότητας αναφέρθηκε η τεχνική σύμβουλος της Εγνατίας Οδού ΑΕ Δέσποινα Καραρήγα, λέγοντας ότι υπάρχει ήδη επενδυτικό ενδιαφέρον με βάση τα στοιχεία της μελέτης, η οποία, όπως είπε, δείχνει τα πράγματα αισιόδοξα για τον επενδυτή που θα κληθεί να αναλάβει το κόστος αγοράς των πλοίων, ύψους 7 έως 8 εκατ. ευρώ.
Να σημειωθεί ότι στο πλαίσιο του σχεδιασμού, όπως ανέφερε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης κ. Τσαμασλής, προβλέπεται μετά τη λειτουργία του έργου οι πέντε στάσεις να συνδεθούν με το αεροδρόμιο «Μακεδονία», την περιοχή της δυτικής Θεσσαλονίκης και πιθανώς με την Πιερία και τη Χαλκιδική.

ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ Ψήφισαν με ενστάσεις
Η σύμβαση για την υλοποίηση του έργου της θαλάσσιας συγκοινωνίας ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από το σώμα των συμβούλων της Μητροπολιτικής Επιτροπής, ενώ καταψηφίστηκε από την παράταξη του ΚΚΕ. Ο περιφερειακός σύμβουλος της μείζονος αντιπολίτευσης τάχθηκε υπέρ του έργου, ωστόσο επέκρινε την απουσία εκπροσώπων από τους δήμους Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς. Από την πλευρά του ο Μπάμπης Μπαρμπουνάκης εξέφρασε φόβους ότι στην ουσία θα ταλαιπωρηθεί η πόλη χωρίς ποτέ να παραδοθεί το έργο, ενώ ο Παντελής Κουκουλεκίδης επεσήμανε την αναγκαιότητα του έργου, το οποίο, όπως είπε, θα πρέπει να ενταχθεί σε ένα ολοκληρωμένο, ενιαίο σύστημα μεταφορών. Υπέρ του έργου αλλά κατά της ανάθεσής του σε ιδιώτη τάχθηκε ο επικεφαλής της παράταξής του Γιάννης Ζιώγας, δηλώνοντας ότι καταψηφίζει τη σύμβαση. Υπέρ του έργου δήλωσε και ο Αδάμ Δράγας, παρότι σχολίασε σκωπτικά ότι «με το έργο αυτό ήμουν νιος και γέρασα...». Παρ’ όλα αυτά τόνισε ότι η παράταξή του αποδέχεται την επανεκκίνησή του για το καλό της πόλης.

( Της Φανής Σοβιτσλή - Μακεδονία)