Παρασκευή, 4 Ιανουαρίου 2013

Ποιος θα σας συμπαρασταθεί, όταν το ζητάτε με αυτόν τον τρόπο;

Πήραμε το εξής  e-mail:

Σας εύχομαι καλή χρονιά και σας στέλνω μια φωτογραφία (χρόνος λήψης 31.12.2012) που αξίζει να σχολιαστεί στο πολύ ενδιαφέρον blog σας, καθώς δείχνει την βεβήλωση με σπρέυ του μνημείου.

Με εκτίμηση

Κ.Σ.





Το να ζει κανείς με τον συλλογικό-κοινωνικό τρόπο που θέλει είναι και θεμιτό και ζητούμενο.
Θεμιτό γιατί ο τρόπος ζωής του είναι δικαίωμά του και κανείς δεν μπορεί να υποδείξει στους άλλους πως θα ζήσουν. 
Ζητούμενο γιατί ο τρόπος της ζωής μας δεν είναι πάντα θαυμαστός και αξιοζήλευτος. Η ατομικότητα έχει εισχωρήσει στην ζωή μας υπέρ του
δέοντος. Και μιλάμε για την ανθρωποφάγα ατομικότητα, όπου δεν υπάρχει η αίσθηση και η διάθεση να κρατήσει κανείς συγχρόνως κάποιους κοινωνικούς κανόνες που βασίζονται σε αξίες και τρόπους ζωής που έχουν κατακτηθεί μετά από πολλούς αγώνες και επαναστάσεις στην διάρκεια της παρουσίας του ανθρώπου πάνω στην γή. Ξέρουμε  αυτές που μας μαθαίνουν στην ιστορία, όπως η  Γαλλική και η Ρώσικη που ήταν το αποκορύφωνα των κοινωνικών  αγώνων που προυπήρξαν. Φυσικά υπήρξαν και άλλες, ακόμη και στην προιστορία που άλλαζαν συνθέμελα τον τρόπο ζωής των ανθρώπων.
Εδώ και αρκετά χρόνια βλέπουμε να έχουν επικρατήσει "επί της γης" τα τεράστια σε μέγεθος και τερατώδη κατά των κοινωνικών  κατακτήσεων  συμφέροντα, που κάνουν με την βία της δύναμης του χρήματος και του φόβου, που είναι ο πολιορκητικός κριός του "συστήματος", στην κατάληψη και των τελευταίων δικαιωμάτων που έχουν απομείνει.
Όπως όμως αυτοί που πειραματίζονται με τις νέες μορφές συλλογικής ζωής και οργάνωσης απαιτούν να έχουν αυτό το δικαίωμα, πρέπει να κατανοήσουν ότι και οι υπόλοιποι έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν τον δικό τους τρόπο ζωής. Η διαφύλαξη των μνημείων και των άλλων καταλοίπων  που μας βοηθούν να κατανοήσουμε  το πως έζησαν οι άνθρωποι πριν από μας είναι μεγάλη πολιτιστική ανάγκη αλλά και αναμφισβήτητο και αναφαίρετο πολιτιστικό δικαίωμα. Το πόσο φροντίζει μια κοινωνική ομάδα να διαφυλάξει αυτήν την κληρονομιά είναι ένας σοβαρός δείκτης για το πολιτισμικό της επίπεδο. Στην αντίθετη περίπτωση της καταστροφής των μνημείων ο πολιτισμός είναι επιπέδου Ταλιμπάν. Ας θυμηθούμε για λίγο την καταστροφή των τεράστιων γλυπτών της μορφής του Βούδα στο Αφγανιστάν ή την λεηλασία των μουσείων της Βαγδάτης από δύο διαφορετικούς υποτίθεται πολιτισμικούς χώρους, αλλά όπως φαίνεται στην πράξη με πολλά κοινά.
Θα περίμενα λοιπόν μια άλλη αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων από ανθρώπους που εργάζονται, κατά τα λεγόμενά τους, για μια καλύτερη κοινωνία. Φυσικά σε όλες τις κοινωνικές ομάδες υπάρχουν αυτοί που παρεκτρέπονται των κανόνων που διέπει την ομάδα τους γιατί είτε δεν κατανόησαν την φιλοσοφία που ασπάζεται ομάδα τους είτε γιατί το βάρβαρο ένστικτό τους υπερισχύει οποιονδήποτε κανόνων. Ο φανατισμός σταματάει την κριτική σκέψη, κάνει τους ανθρώπους να  δέχονται ότι πρέπει να εφαρμόζεται μόνον η  δική τους αντίληψη για τους θεσμούς και τα έθιμα. Όλα τα άλλα είναι εχθρικά και δεν έχει σημασία αν τα αποδέχονται οι κατά καιρούς πλειοψηφίες. Οπότε δεν γίνεται και καμιά προσπάθεια να πειστεί η πλειοψηφία να αποδεχτεί την ιδεολογία τους. Σαν αποτέλεσμα αλλά και σαν δείκτης των προθέσεων είναι και τα μέσα που χρησιμοποιούνται.
Τα μέσα που χρησιμοποιούνται  είναι και ένα ασφαλές μέσο για να κρίνουμε πως θα εφαρμοστεί στην πράξη η οποιαδήποτε ιδεολογία. Και αν δεν είναι φανερή αυτή η κατάληξη, τα μέσα που χρησιμοποιούνται διαμορφώνουν τις προυποθέσεις στους χαρακτήρες και την ψυχολογία για την μετατόπιση και της θεωρίας στην άγρια ταύτιση της με τις πράξεις.

6 σχόλια:

  1. Θα ήθελα να διερωτηθείς και να μας πεις με ποιον τρόπο έχει διαμορφωθεί αυτή σου η αντίληψή για τα μνημεία και την παράδοση γενικά στα χ χρόνια της ζωής σου.Δεν με ενδιαφερει να υπερασπιστώ κανέναν. Απλά δεν καταλαβαίνω πως ένας άνθρωπος με τέτοιου ίδους απόψεις θα μπορούσε να συμπαρασταθεί σε μια κατάληψη σαν την Βιλλα Αμαλίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Έχει πολύ ενδιαφέρον το ερώτημά σου.
      Το ένα δεν αποκλείει το άλλο. Εξαρτάται από το τι ακριβώς ήταν η βίλλα Αμαλία. Ήταν ένας εναλλακτικός τρόπος συλλογικής ζωής και πολιτιστικής προσφοράς ή ήταν ένα άντρο βίας. Ποιος θα μας το πει αυτό; Οι ανακοινώσεις των υπευθύνων του επίσημου κράτους που ενώ οι αστυνομικοι είχαν σακατέψει το παιδί της ζαρντινιέρας αυτοί του έκαναν μήνυση για αντίσταση κατά της αρχής; Ποιος ασκεί βία στην Χαλκιδική; Οι κάτοικοι που δεν θέλουν να καταστραφεί ολοκληρωτικά ο τόπος τους και οι δουλειές τους και οργανώνουν πορείες διαμαρτυρίας στο βουνό που είναι ένας δημόσιος χώρος ή τα ΜΑΤ που τα πληρώνει ο ελληνικός λαός και υπερασπίζονται μια κατάπτυστη, διαπλεκόμενη, ανήθικη υπόθεση και μια εταιρία που με υπογραφές των Τζοχατζόπουλου, Παπακωνσταντίνου και Πάχτα αποκτά μια περιουσία δισεκατομμυρίων με 11 εκατομμύρια; Από ποια πλευρά είναι η βία τελικά; Σ΄αυτό το κράτος και τις κυβερνήσεις του δεν έχω καμμιά εμπιστοσύνη ότι θα με πληροφορήσουν σωστά και αντικιμενικά. Δεν συμφωνώ με καμμιά βία, παρά μόνο στην άμυνα κατά της βίας.
      Όσον αφορά το πρώτο ερώτημά σου για το πως απέκτησα αυτή την αντίληψη για τα μνημεία, θεωρώ ότι δεν είναι ερώτημα αλλά διαμορφωμένη άποψη. Δηλαδή αυτή η αντίληψη είναι ιδιοκτησία κάποιου κλειστού κύκλου εκλεκτών και οι άλλοι δεν δικαιούνται να αντιλαμβάνονται;
      Έχω εκνευριστεί πολλές φορές με συνθήματα αναρχικών, οπαδών ομάδων αλλά και ερωτευμένων πάνω σε μνημεία που δείχνουν έλλειψη στοιχειώδους παιδείας και πολιτισμού και έχω κάνει αντίστοιχα θέματα για το Αλατζά Ιμαρέτ κλπ. Κατανοώ όμως και προσπάθειες αυτοδιαχειριζόμενων χώρων αρκεί να μην στερούν το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής και έκφρασης και στους άλλους ανθρώπους. Και σίγουρα δεν θεωρώ ότι είναι υπεύθυνοι για την τεράστια ανηθικότητα, την κατάχρηση εξουσίας την αποψίλωση της περιουσίας του κράτους και το βρώμικο πελατειακό σύστημα.
      Απλώς προσπαθώ να κατανοήσω τον τρόπο σκέψης των άλλων πριν τους κρίνω. Να σου κάνω και εγώ μια ερώτηση. Η πληροφόρησή σου για το τι ακριβώς ήταν ο χώρος της βίλλας από που προέρχεται; Έχεις την εντύπωση ότι τα ΜΜΕ μας πληροφορούν σωστά ή ότι είναι όργανα προπαγάνδας των ιδιοκτητών τους και των συμφερόντων που εκπροσωπούν;

      Διαγραφή
    2. Δεν πήγα ποτέ στη Βιλλα, όμως την έχω γνωρίσει πολύ καλά τις ανακοινώσεις διακυρηξεις της τα τελευταία χρόνια και από άλλα άτομα που είναι φίλοι και με τους ανθρούπους της κατάληψης.
      Είναι γεγονός ότι τα περισσότερα άτομα αυτού του χώρου δεν είναι ιδεολογικά καταρτησμένα, και γενικά η επαφή τους με την ιστορία,τη φιλοσοφία ή την κοινονιολογία είναι επιδερμική εως και ανύπαρκτη.Ομως αυτοί οι άνθρωποι έχουν αναδείξει τόσα χρόνια, μεσα από κοινωνικές δράσεις, τη αλληλεγγύη προς τον απλό κόσμο και την κρούση με το σπάπιο πολιτικό και κοινωνικό σύστημα.Το μόνο λάθος τους ήταν και θα είναι, σε όλες τις καταλήψεις της ελλάδας γενικότερα, ότι δεν κατάφεραν να κάνουν αυτές τις δράσεις κομμάτι της καθημερότητας και να προσελκύσσουν ένα μεγαλύτερο κομμάτι της κοινωνίας.Στο μυαλό του κόσμου οι καταλήψεις ήταν πάντα πηγή βίας.Ναι υπάρχει βία, η οποία όπως φαίνεται καταφέρνει να επισκιάσει την υπόλοιπη κοινωνική δράση της κατάληψης.
      Το συνθημα αυτό, λοιπόν,ανιπροσωπεύει τα 20+ χρόνια δράσης της Βίλλας.Η κίνηση όμως δεν μπορεί να υποστηρυχθεί μόνο από αυτό. Ο δράστης θα πρέπει να έχει πλήρη συνείδηση τόσο των κοινωνικων και πολιτικών συνθηκών σήμερα, όσο και της ιστορίας γενικά.
      Όσο για το ποιος λέει αλήθεια, στο χέρι σου είναι να ψάξεις, να ρωτήσεις και να μη καταπίνεις την κυβερνητική προπαγάνδα του σκάι και του πρετεντέρη.
      Για το θέμα της παράδοσης, εννοείται πως όλοι έχουμε αναπτύξει μία αντίληψη, η οποία καλλιεργείται από την οικογένεια, το σχολεία, τις καθημερινές ανθρώπινες συναναστροφές κτλ.Για να πω την αλήθεια, αυτό που ήθελα να μάθω για τις δικές σου απόψεις περι παράδοσης και μνημείων το έμαθα από την πρώτη ανάρτηση. Το θέμα είναι να σκεφτείς εσύ ο ίδιος τι σημαίνει η καμάρα για τη ζωή σου, και γιατί τη θεωρείς μνημείο, ασχετα από τη Βιλλα Αμαλίας.

      Διαγραφή
  2. Αγαπητέ φίλε, μάλλον πλάκα κάνεις όταν μου δίνεις συμβουλές για τον Πρετεντέρη και το ΣΚΑΙ. Έτσι αφού δεν κατάλαβες από τα όσα γράφω, δεν θέλω να στο κάνω πιο λιανά.
    Όσον αφορά τι θεωρώ μνημείο, βλέπω να υποκρύπτεται μια διάθεση κατήχησης. Παρ΄όλα αυτά θα σου απαντήσω ότι μνημείο θεωρώ κάθε τι που είναι μάρτυρας του παρελθόντος και μας πληροφορεί γι αυτό, αρχιτεκτονικό ή γλυπτό έργο προς τιμήν κάποιου προσώπου ή γεγονότος, σημαντικό έργο τέχνης ή λόγου περασμένης εποχής, αλλά και το μνήμα κοινώς τάφος.
    Μνημείο είναι ο Παρθενώνας αλλά και το Γεντί Κουλέ, η Καμάρα αλλά και η Μακρόνησος.ΤΕΛΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μαρτυρας του παρελθόντος είναι και οι σάπιες πολυκατοικίες του 60 όμως δεν φαινεται να τις έχεις τιμήσει στο δεξί μέρος του μπλογκ.Κι όμως, αυτές οι πολυκατοικίες που αποφάσισες να αποκρύψεις από τις γραφικές απόψεις της πόλης σου, έχουν να πουν πολλά περισσότερα για αυτό το μπουρδέλο που λέγεται Ελλάδα, απ ότι η αψίδα του γαλέριου.Γι' αυτό (κατά την ταπεινή μου άποψη,αν μου επιτριτρέπεις) θα μπορούσες να μην είσαι τόσο απόλυτος.Δεν προσπάθησα να σου υποδείξω τίποτα, απλά προσπαθώ να καταλάβω αν υπάρχει κάποιος να μοιραστώ τους δικούς μου προβληματισμούς.

      Διαγραφή
    2. Εντάξει και οι παλιές πολυκατοικίες. Αν διαβάσεις παλιά θέματά μου θα καταλάβεις καλύτερα, ποιο είναι το πνεύμα του Ιστολογίου.
      Δεν νομίζω ότι στέκομαι μόνο στην καλή πλευρά της πόλης. Άλλοι μου προσάπτουν την αντίθετη από σένα κατηγορία, ότι δηλαδή ότι στέκομαι πιο πολύ στην κακή πλευρά της. Πάντως το σίγουρο είναι ότι δεν προσπαθώ να κρατάω ισορροπίες
      Οι απόψεις μας, δεν νομίζω ότι διαφέρουν πολύ,γι αυτό και θεωρώ ότι έγινε μια λεκτική αντιπαράθεση άνευ λόγου. Την άλλη φορά ελπίζω να τα πάμε καλύτερα "καλή τη πίστει".
      Στείλε μου και κανένα e-mail με κάποιο θέμα δικό σου.

      Διαγραφή

Παρακαλώ ακολουθείστε τις εξής οδηγίες, διαφορετικά τα σχόλιά σας δεν θα δημοσιεύονται:
-Μη γράφετε σε Greeklish.
-Μη βρίζετε.

Για να δημοσιευτεί οποιαδήποτε καταγγελία κατά συγκεκριμένων προσώπων ή υπηρεσιών πρέπει ο σχολιαστής:
α) να παραθέτει στοιχεία
β) να είναι επώνυμη
γ) να αποστέλλεται με e-mail στην διεύθυνση που είναι στο πάνω μέρος της αρχικής σελίδας για να μην δηλώνονται ψεύτικα στοιχεία αλλά και για να ζητήσουμε επιπρόσθετα στοιχεία αν χρειαστεί.