Πέμπτη, 14 Φεβρουαρίου 2013

Στα... ανακυκλώσιμα, τα αρχαία "υλικά" του σταθμού του μετρό της Βενιζέλου;

 


ΤΑ ΠΡΩΘΥΣΤΕΡΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ:  Κ. Ζέρβα, με ποια ιδιότητα παρευρεθήκατε εκεί και πήρατε θέση; Ως Αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής ή ως μέλος του ΔΣ του Αττικό Μετρό ΑΕ;  Μήπως συζητήθηκε διεξοδικά το θέμα στην επιτροπή και πήρε κάποια απόφαση και δεν το ξέρουμε;

Εδώ βλέπω ότι ο κ. Τσίτουρας πήρε μια πιο προωθημένη θέση από εσάς. Η δημοτική παράταξη όπου ανήκετε δεν πήρε ακόμη θέση. Ο δε δήμαρχος έχει άλλη άποψη επί του θέματος. Εσείς γιατί βιαστήκατε  να προκαταβάλετε; 
Όσον αφορά την άποψή σας για τον διχασμό της κοινωνίας σε έργα όπως η υποθαλάσσια, εγώ θα το έλεγα αντίσταση της κοινωνίας σε  εγκλήματα κατά της πόλης, που ήταν κομμένα και ραμμένα στο κοστούμι των εργολάβων και μόνο. Οι εργολάβοι πάντα εξέτρεπαν (επιεικής έκφραση) την πορεία της πόλης από την πορεία της σωστής ανάπτυξης, στην πορεία των δικών τους συμφερόντων. Πάντα πίεζαν την πολιτική εξουσία της χώρας και πετύχαιναν  ρυθμίσεις που μεγιστοποιούσε το κέρδος τους, όπως η εκτροπή από τα αρχικά σχέδια του Εμπράρ που προέβλεπε από τρεις έως  πέντε ορόφους μόνο και φτάσαμε στους οκτώ, λόγω πολιτικής "ευσπλαχνίας" με αξιοπρεπή ανταλλάγματα.
Όσον αφορά την ουσία του θέματος,  η διατήρηση των λειψάνων της παλιάς πόλης κάτω απ΄την σύγχρονη, είναι απ' τις καλύτερες αναπτυξιακές συνθήκες που μπορούν να υπάρξουν σε μία πόλη. Έχουμε αυτό το "δώρο Θεού" σ΄αυτήν την πόλη και μεις βιαζόμαστε να το ξεπετάξουμε στα ανακυκλώσιμα υλικά της ιστορίας;

Στον... αέρα  το μετρό για τα αρχαία στο σταθμό της Βενιζέλου; 
(Ρεπορτάζ του Αγγελιοφόρου)
Για καθυστέρηση 2-3 χρόνια, οικονομική επιβάρυνση μερικών δεκάδεων εκατομμυρίων ευρώ, ακόμα και το ενδεχόμενο καταγγελίας της σύμβασης κάνουν λόγο οι εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό ΑΕ σε περίπτωση που γίνει κατάργηση του σταθμού επί της οδού Βενιζέλου, λόγω των αρχαιοτήτων, που έχουν έρθει στο φως κατά τη διάρκεια των εργασιών.
Οι ίδιοι χαρακτηρίζουν το ενδεχόμενο αυτό ως «ταφόπλακα» για το έργο και αντιπροτείνουν ως καλύτερη δυνατή λύση τη μεταφορά και έκθεση σ' άλλο χώρο ως ενιαίο σύνολο, χωρίς ωστόσο πέρα από το κόστος, να υπάρχει διαθέσιμο ούτε το χρονοδιάγραμμα μεταφοράς, αλλά ούτε και ο χώρος των τουλάχιστον 1600 τ.μ. που απαιτείται για το εγχείρημα.
«Το μεγαλύτερο έργο της χώρας και της πόλης το βρήκαμε ημιθανές και το κρατήσαμε στη ζωή» ανέφερε κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης Τύπου (διάρκειας σχεδόν δύο ωρών), ο γ.γ. Δημοσίων Εργων, Στράτος Σιμόπουλος και συμπλήρωσε: «Με κόπο παραδώσαμε τους περισσότερους σταθμούς και σε περίπτωση που το εμπόδιο αυτό δεν το ξεπεράσουμε θα είναι μια ταφόπλακα στο έργο. Σεβόμαστε τη σημασία των ευρημάτων και την ιστορική μνήμη. Ωστόσο, η απόφαση του ΚΑΣ -στην οποία εκπροσωπείται η Ενωση Ελλήνων Αρχαιολόγων- η απόφαση ήταν ομόφωνη 17-0. Δεν υπάρχει όμως τεχνική λύση ενσωμάτωσης των ευρημάτων στο σταθμό. Ταυτόχρονα δεν μπορεί να καταργηθεί ο σταθμός, διότι θα έχουμε ένα έργο κουτσουρεμένο, ενώ ο ανασχεδιασμός του θα το πάει χρόνια πίσω».

 Παραπλάνηση και καθυστέρηση
«Ενα θέμα ανύπαρκτο για τον τεχνικό κόσμο, που πήρε μια δημοσιότητα υπέρ του δέοντος. Η παραπλάνηση στη χώρα μας εθνικό σπορ και έχουμε κουραστεί να ακούμε λόγια και ανεύθυνες δηλώσεις» υπογράμμισε και ο πρόεδρος και διευθύνοντας σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε, Χρήστος Τσίτουρας, ο οποίος προέβη σε μια αναλυτική παρουίαση των λόγων που δεν καθιστούν δυνατή την κατάργηση του επίμαχου σταθμού διευκρινίζοντας ότι μεταξύ άλλων κάτι τέτοιο θα ισοδυναμούσε με αύξηση κόστους και ανάγκη κατασκευής πρόσθετων έργων στους παρακείμενους σταθμούς Δημοκρατίας και Αγίας Σοφίας, τροποποίηση των ήδη κατασκευασμένων τμημάτων, καθυστέρηση χρονική 2-3 χρόνια, μειωμένη εξυπηρέτηση του κοινού, αλλαγές και τροποποιήσεις σε τεχνικές υποδομές που στηρίζουν όλες τη λειτουργία της γραμμής, αφού θα ήταν αδύνατον να στηριχτούν από τους δυο παρακείμενους σταθμούς, περιβαλλοντικές και οικονομικές επιτπώσεις για τον εμπορικό κόσμο της περιοχής, ακόμα και καταγγελία σύμαβασης και αποχώρησης εταίρων.
Ωστόσο, ακόμα και αν οι δυσκολίες αυτές- τεχνικές και οικονομικές θα μπορούσαν να επιλυθούν- δεν υπάρχει χωροταξική εναλλακτική για τη δημιουργία νέου σταθμού, όπως υπήρξε στην περίπτωση της αλλαγή σχεδιασμού για την περιοχή του Κεραμείκου στην περίπτωση του μετρό της Αθήνας. Μια αλλαγή, που όπως διευκρίνισε ο κ. Τσίτσουρας στοίχισε επιπλέον 150 εκ. ευρώ και επέφερε καθυστέρηση 3 χρόνων. Εναλλακτικά, πρότεινε ότι τα αρχαία «θα μπορούσαν να μεταφερθούν, να κατασκευαστεί το μετρό και να τοποθετηθεί εκ νέου μέρος αυτών στο κάτω επίπεδο της αποβάθρας καλυμμένα μ 'ένα γυάλινο δάπεδο ώστε τα αρχαία να είσαι σε άμεση οπτική επαφή με το κοινό».

Εκθεσιακός χώρος 1.600 τ.μ. 
Ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του καθηγητή του ΑΠΘ, μέλου της Ακαδημίας και συμβούλου της Αττικό Μετρό ΑΕ, Μιχάλη Τιβέριου: «Εμείς οι Ελληνες πολλές φορές αποφασίζουμε βάσει καρδιάς και όχι βάσει μυαλού. Αυτοί που χάραξαν τη διαδρομή ξέρανε από το 2006 τη σημασία των αρχαιοτήτων και εκπλήσσομαι που λένε τώρα ότι λένε. Από τον Οκτώβριο που αναζητούμε μια λύση βεβειώθηκα ότι δεν υπάρχει άλλη από τη μεταφορά τους προκειμένου να εκτεθούν αλλού. Εχω δε την εντύπωση ότι κάτω από αυτές υπάρχουν και άλλες αρχαιότητες. Ωστόσο, δε πρέπει να ξεχνάμε ότι δεν πρέπει να διασπάσουμε το μνημείο, και ότι για τη συνολική έκθεση του απαιτείται ένας χώρος 1.600 τ.μ.».
Πάντως, εκπρόσωποι της Αττικό Μετρό ΑΕ, διευκρίνισαν ότι το κόστος μεταφοράς των αρχαίων από το σταθμό της Βενιζέλο υπολογίζεται στα 500.000 ευρώ, ενώ μέχρι τώρα το κόστος των αρχαιολογικών εργασιών ανέρχεται στα 20 εκ. ευρώ, όταν για το συνολικό έργο η πρόβλεψη είναι στα 90 εκ. ευρώ.
Τέλος και ο αντιδήμαρχος Ποιότητας Ζωής, αλλά και μέλος του ΔΣ του Αττικό Μετρό ΑΕ, Κωνσταντίνος Ζέρβας τάχθηκε υπέρ της μεταφοράς των αρχαιοτήτων: «Είμαστε μπροστά σ' ένα ακόμα διχασμό, σ' ένα νέο δίλημμα εκτός και αν θέλουμε μια ακόμα υποθαλάσσια αρτηρία, ή μια πλατεία Δικαστηρίων, αν προτιμούμε κουφάρια και σκουπίδια ή μια περιφερειακή οδός. Κινδυνεύουμε να μπούμε σε νέες περιπέτειες όταν για το έργο αυτό έχει δαπανηθεί περισσότερο χρήμα απ' οπουδήποτε αλλού». Ο ίδιος πάντως, υπογράμμισε ότι πρέπει να εξετασθεί το θέμα της μεταφοράς προκειμένου να μείνουν στα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης και μετά τη μεταφορά τους τα αρχαία.
(Γιώτα Σωτηροπούλου)

1 σχόλιο:

  1. Μήπως η σώρευση δύο ιδιοτήτων στο ίδιο πρόσωπο (του Αντιδημάρχου Ποιότητας Ζωής και Ελεύθερων Χώρων και του μέλους του δ.σ. της ανώνυμης εταιρίας που έχει αναλάβει την κατασκευή του υπόγειου) δημιουργεί πρόβλημα σύγκρουσης συμφερόντων;

    Ή θεωρείται ότι ταυτίζονται τα συμφέροντα των δημοτών της πόλης με τα συμφέροντα της ανώνυμης εταιρίας του υπογείου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλώ ακολουθείστε τις εξής οδηγίες, διαφορετικά τα σχόλιά σας δεν θα δημοσιεύονται:
-Μη γράφετε σε Greeklish.
-Μη βρίζετε.

Για να δημοσιευτεί οποιαδήποτε καταγγελία κατά συγκεκριμένων προσώπων ή υπηρεσιών πρέπει ο σχολιαστής:
α) να παραθέτει στοιχεία
β) να είναι επώνυμη
γ) να αποστέλλεται με e-mail στην διεύθυνση που είναι στο πάνω μέρος της αρχικής σελίδας για να μην δηλώνονται ψεύτικα στοιχεία αλλά και για να ζητήσουμε επιπρόσθετα στοιχεία αν χρειαστεί.