«Ούτε στην
Κωνσταντινούπολη ευρήματα τέτοιου βεληνεκούς»
«Παγκόσμιο σάλο θα προκαλέσει η ανάδειξη των ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου», λέει ο καθηγητής του Κολούμπια Ι. Μυλωνόπουλος
«Παγκόσμιο σάλο θα προκαλέσει η ανάδειξη των ευρημάτων στο σταθμό Βενιζέλου», λέει ο καθηγητής του Κολούμπια Ι. Μυλωνόπουλος
Παγκόσμιου βεληνεκούς είναι τα ευρήματα που έχουν ανακαλυφθεί στο σταθμό του
Μετρό στη στάση Βενιζέλου, όπως επιβεβαιώνει ο Ιωάννης Μυλωνόπουλος, καθηγητής
Αρχαιολογίας στο αμερικανικό πανεπιστήμιο Κολούμπια. Ευρήματα των οποίων η
ανάδειξη θα προκαλέσει σάλο σε όλο τον κόσμο, όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο
Έλληνας επιστήμονας, τονίζοντας παράλληλα πως ούτε στην Κωνσταντινούπολη δεν
έχουν ανακαλυφθεί ευρήματα ανάλογης εμβέλειας και σημασίας, καθώς στον
σταθμό
Βενιζέλου κρύβεται ο κόμβος της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης, ένα σύνολο κτιριακών
λειψάνων της πόλης από τον 4ο έως και τον 6ο αιώνα μ.Χ., μαζί με το κεντρικό
πλακόστρωτο της Μέσης Οδού των Βυζαντινών, της λεωφόρου Decumanos των Λατίνων.
Την ώρα που στη βουλή συζητούνταν η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ
– ΕΚΤ, κ. Τάσου Κουράκη, κι ενώ την περασμένη Τρίτη ο δήμαρχος της πόλης Γ.
Μπουτάρης είχε προαναγγείλει πως το θέμα των αρχαίων θα συζητηθεί στην έκτακτη
συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, τα σημαντικά λόγια του καθηγητή
Μυλωνόπουλου λειτουργούν προς επίρρωσιν των αρχαιολόγων που εδώ και βδομάδες
προσπαθούν να αναδείξουν την τεράστια κληρονομιά που αποκάλυψαν οι ανασκαφές, η
οποία, σύμφωνα με τους ίδιους, απειλείται από μία ενδεχόμενη μετακίνησή τους
στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, απόφαση στην οποία προχώρησε η Αττικό Μετρό με τη
σύμφωνη γνώμη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ).
Ο ίδιος ο καθηγητής Μυλωνόπουλος, ένας αρχαιολόγος με μία μεγάλη διεθνή
καριέρα, διάλεξε να παρακινήσει και να δράσει ενωτικά. Δεν δήλωσε την ρητή του
αντίθεση στην μεταφορά στο στρατόπεδο Παύλου Μελά, σεβόμενος όπως είπε στην
συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό 95,8, τις αρχές που αποφασίζουν. Ωστόσο,
υπογράμμισε πως σε περίπτωση που τα αρχαία ευρήματα εγκολπωθούν στο Μετρό, η
Θεσσαλονίκη θα έχει στην κατοχή της έναν σταθμό μοναδικό παγκοσμίως, πόλο έλξη
για τουρίστες που δεν έχει ούτε το Παρίσι, ούτε το Λονδίνο, ούτε η Νέα Υόρκη.
Μάλιστα, ο καθηγητής έπιασε με γυμνά χέρια και την καυτή πατάτα. Το κόστος
που θα είχε μια ενδεχόμενη ενσωμάτωση των ευρημάτων στο σταθμό του Μετρό, κάτι
που προφανώς αποτελεί κόλαφο για την Αττικό Μετρό. Ο πρόεδρος και διευθύνοντας
σύμβουλος της εταιρείας, Χρήστος Τσιτούρας, δήλωνε την περασμένη εβδομάδα πως
αν δεν μεταφερθούν τα αρχαία το έργο μπορεί να σταματήσει οριστικά. Σύμφωνος
μαζί του και ο γ.γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος έλεγε τότε πως τα αρχαία
μπορεί να είναι η «ταφόπλακα» του έργου. Αντιθέτως, ο καθηγητής Ι. Μυλωνόπουλος
προέβη σε μία σύσταση, ουσιαστικά, προς τις ελληνικές αρχές, δηλώνοντας βέβαιος
από την πλευρά του πως μεγάλα διεθνή και ελληνικά φιλανθρωπικά ιδρύματα θα
επιθυμούσαν να συμβάλλουν με κονδύλια για την ανάδειξη των ευρημάτων, κάτι που
πιθανώς θα έκανε και η ίδια η Ευρώπη.
Εν κατακλείδι, ο κ. Μυλωνόπουλος τόνισε πως η Θεσσαλονίκη πρέπει να
επενδύσει το μέλλον της με σεβασμό στην Ιστορία της και να προβάλει την δική
της μοναδική κληρονομιά των Βυζαντινών χρόνων.
Έκτακτη συνεδρίαση Δημοτικού Συμβουλίου
Έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με σκοπό να παρουσιαστούν οι
θέσεις όλων των πλευρών σχετικά με τις βυζαντινές αρχαιότητες που αποκαλύφθηκαν
στο σταθμό «Βενιζέλου» του υπό κατασκευή μετρό της πόλης προανήγγειλαν, ο
Δήμαρχος Γ. Μπουτάρης και ο Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Παναγιώτης
Αβραμόπουλος κατά την ξενάγησή τους στο χώρο των ευρημάτων την περασμένη Τρίτη.
Στην ξενάγηση που διήρκεσε περίπου δύο ώρες και πραγματοποιήθηκε από τη
διοίκηση της εταιρίας «Αττικό Μετρό Α.Ε.» και αρχαιολόγους της 9ης Εφορίας
Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Θεσσαλονίκης, συμμετείχαν Δημοτικοί και Κοινοτικοί
σύμβουλοι με σκοπό να αποκτήσουν εικόνα και προσωπική αντίληψη για το θέμα. «Οι
αρχαιολόγοι επειδή αυτό είναι το αντικείμενο της επιστήμης τους αγαπούν
περισσότερο από οποιονδήποτε τη διαχρονικότητα της Θεσσαλονίκης, όπως
αναδεικνύεται από τα αρχαιολογικά της ευρήματα και δεν είναι αυτοί που θα
εμποδίσουν ή θα καθυστερήσουν την κατασκευή του Μετρό» σημείωσε ο Γ. Μπουτάρης.
«Στο Δημοτικό Συμβούλιο άλλωστε θα κληθούν να τοποθετηθούν εκπρόσωποι όλων των
επιστημονικών και παραγωγικών φορέων που συνδέονται με το Μετρό, τις
αρχαιότητες, τις τεχνικές λύσεις και την αγορά. Μέχρι τότε καλό είναι να
αποφεύγονται διχαστικές απόψεις και η καλλιέργεια κλίματος σύγκρουσης και
αδιεξόδων», τόνισε από την πλευρά του ο Π. Αβραμόπουλος.
Κι ο Τζαβάρας απειλεί: Ή Μετρό ή αρχαία
Παράλληλα, στη βουλή συζητούνταν η επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Α’
Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΤ κ. Αναστασίου Κουράκη προς τον Υπουργό Παιδείας
και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, σχετικά με τις αρχαιότητες που
αποκαλύφθηκαν στο σταθμό Βενιζέλου. Όπως δήλωσε ο Τ. Κουράκης «Δεν είναι
«κάποια αρχαία» που λέει η εταιρεία σε μια παρουσίαση που έκανε. Είναι ένα
εκπληκτικό εύρημα, είναι ένα σταυροδρόμι πολιτισμών (...) Πρέπει να σας πω ότι
πάρα πολλά μνημεία στη Θεσσαλονίκη έχουν καταστραφεί. Τώρα πια δεν έχουμε
κανένα δικαίωμα! Και ξέρετε, δεν υπάρχει, ή συγκοινωνίες ή πολιτισμός και
αρχαία. Είναι δημόσιο αγαθό οι συγκοινωνίες, δημόσιο αγαθό ο πολιτισμός. Είναι
παρωχημένη, όμως, η αντίληψη να βλέπουμε πια τα αρχαία μνημεία πίσω από τα
κάγκελα ή σε προθήκες. Η σύγχρονη αντίληψη της αρχαιολογίας και της
αρχιτεκτονικής είναι η συνύπαρξη». Εν συνεχεία τόνισε πως η ανάδειξη των
ευρημάτων έχει και αναπτυξιακή χροιά. «Στην ανάγκη, ας υπάρξει επαναχάραξη του
Μετρό. Η ανάδειξη του μνημείου, είναι αναπτυξιακό έργο, γιατί θα είναι πόλος
έλξης για την αγορά της Θεσσαλονίκης, όπως ακριβώς συνέβη αντίστοιχα στην
Κωνσταντινούπολη με τη διάνοιξη του εκεί Μετρό και τις αρχαιότητες που
εκτέθηκαν».
Και ο βουλευτής του ΚΚΕ Θεοδόσης Κωνσταντινίδης χαρακτήρισε «ισοπεδωτική και
εσπευσμένη» την στάση της κυβέρνησης, ενώ τόνισε πως η ίδια η καθυστέρηση του
έργου ουδεμία σχέση έχει με την ανακάλυψη των ευρημάτων. Απαιτώντας κι αυτός με
τη σειρά του να ανακληθεί η απόφαση για μεταφορά τους στο στρατόπεδο του Παύλου
Μελά, τόνισε πως δεν είναι η πρώτη φορά που λαμβάνονται τέτοιου είδους
αποφάσεις. «Σας θυμίζω, πως όταν γινόταν το αεροδρόμιο των Σπάτων, βρέθηκε ένας
παλαιολιθικός οικισμός στη θέση Ζαγάνι. Δόθηκε αυτή η λύση που πάτε να δώσετε
τώρα, όπου ξηλώθηκαν και αριθμήθηκαν τα ευρήματα. Πείτε μου σαν υπουργός αν
ξέρετε πού βρίσκονται κι αν είναι σήμερα σε κοινή θέα», ανέφερε απευθυνόμενος
στον Κώστα Τζαβάρα.
Από την πλευρά του, ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Κ. Τζαβάρας,
επανέλαβε την θέση της εταιρείας Αττικό Μετρό. Δήλωσε πως δεν υπάρχει μέχρι
σήμερα «καμιά παραδεκτή, βιώσιμη και λειτουργική λύση», που να καθιστά τεχνικά
δυνατή τη συνύπαρξη και του σταθμού του Μετρό και του συγκεκριμένου μνημείου.
Μάλιστα, άφησε κατά μέρος το… μικρότερο δίλημμα της κατάργησης του
συγκεκριμένου σταθμού (η ίδια η Αττικό δήλωσε πως τυχόν ανασχεδιασμός του έργου
μπορεί να οδηγήσει σε καταγγελία της σύμβασης λόγω των καθυστερήσεων) και
πέρασε στο μεγαλύτερο. «Το λέω αυτό με πολύ σεβασμό, πρώτα απ’ όλα στην πόλη
και στο λαό της Θεσσαλονίκης (...) Θέλει να γίνει το μετρό και να συνεχιστεί
αυτό το έργο, πράγμα για το οποίο έχει επανειλημμένως κατηγορηθεί το Υπουργείο
Πολιτισμού και ειδικά η Αρχαιολογική Υπηρεσία, ότι δυσκολεύει και καθυστερεί τα
έργα ή θέλει στη συγκεκριμένη περίπτωση να επιλέξει το να έχουμε κατά χώρα
διάσωση του συγκεκριμένου μνημείου;». Μετρό ή αρχαία, για τον αναπληρωτή
Υπουργό δηλαδή.
(Τάσος Θωμάς-Τυπος Θεσσαλονίκης)