Από τις εκδηλώσεις υπέρ της διατήρησης σαν πεζόδρομου της Αγίας Σοφίας |
Σε δύο στρατόπεδα είναι χωρισμένη,
για μία ακόμη φορά, η Θεσσαλονίκη. Αιτία διχασμού αποτελεί η
πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας. Το... ένα στρατόπεδο, με μπροστάρη το δήμο
Θεσσαλονίκης, δε θέλει καν να ακούσει για κάτι άλλο πλην της
διατήρησης της πεζοδρόμησης. Το άλλο στρατόπεδο, στο οποίο βρίσκεται μπροστά η αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης, επιδιώκει να υπάρχει μία λωρίδα κυκλοφορίας για τα ΙΧ.
διατήρησης της πεζοδρόμησης. Το άλλο στρατόπεδο, στο οποίο βρίσκεται μπροστά η αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης, επιδιώκει να υπάρχει μία λωρίδα κυκλοφορίας για τα ΙΧ.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης επιθυμεί τη διαμόρφωση της Αγίας Σοφίας σε μόνιμο πεζόδρομο, με βάση αρχιτεκτονική μελέτη η οποία εκπονήθηκε για τον άξονα της Αγίας Σοφίας, έπειτα από σχετική προκήρυξη του υπουργείου Περιβάλλοντος. Μάλιστα, στον προϋπολογισμό του δήμου προβλέπονται κονδύλια για την κατασκευή του πεζόδρομου.
«Από τη
μια, λοιπόν, το υπουργείο Περιβάλλοντος εκπονεί μελέτη για την
πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας και, από την άλλη, η περιφέρεια Κεντρικής
Μακεδονίας θέλει την κατάργηση του πεζόδρομου», αναφέρει ο αντιδήμαρχος
Αστικού Σχεδιασμού Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Κουράκης.
Προσθέτει ότι η
πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, όπως εφαρμόζεται μέχρι σήμερα, αποτελεί
ένα πιλοτικό πείραμα, καταδεικνύοντας την επιθυμία της διοίκησης του
δήμου Θεσσαλονίκης για την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, αλλά και την
ταυτόχρονη μείωση της χρήσης των ΙΧ, κυρίως της αλόγιστης.
«Το
πισωγύρισμα είναι αντίθετο με την κοινή λογική και δεν πρόκειται να
αναζωογονήσει το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Τα κέντρα των πόλεων ανήκουν
σε όλους και όχι σε όσους έχουν ιδιοτελή συμφέροντα», λέει με νόημα ο κ.
Κουράκης, ενώ υπογραμμίζει ότι η μείωση της εμπορικότητας της Αγίας
Σοφίας δεν οφείλεται στην πεζοδρόμηση, αλλά στην οικονομική κρίση.
«Στη
σύσκεψη της περιφέρειας, στην οποία καταδικάστηκε η πεζοδρόμηση, δεν
κλήθηκε καμία οργάνωση πολιτών και κατοίκων της Θεσσαλονίκης και δεν
παρουσιάστηκε κανενός είδους επιστημονική τεκμηρίωση. Με σύμβουλο τον
πανικό για την πεσμένη εμπορική κίνηση ακούστηκαν απόψεις, όπως ''αφού
δεν κινούνται οι πεζοί, ας κινούνται τουλάχιστο αυτοκίνητα στο δρόμο''. Η
δήλωση της περιφέρειας προκάλεσε αυθόρμητες εκδηλώσεις υπέρ του
πεζόδρομου, πράγμα που δείχνει πόσο πολύ χρειάζεται η πόλη αυτόν το
χώρο», αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης για τα Δικαιώματα των Πεζών,
Γρηγόρης Μαυράκης.
Αντιδράσεις υπάρχουν και από άλλες εθελοντικές
οργανώσεις πολιτών, ενώ οι Οικολόγοι Πράσινοι Θεσσαλονίκης αναφέρουν ότι
η ακύρωση του πεζόδρομου ικανοποιεί τις αστήρικτες αιτιάσεις
οργανωμένης μειοψηφίας, βάζοντας σε δεύτερη μοίρα το δημόσιο συμφέρον
και το δικαίωμα των κατοίκων της πόλης σε μία καλύτερη ποιότητα ζωής.
Η αντιπεριφέρεια
Στο
μεταξύ, η αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης αποφάσισε τη δημιουργία μίας
λωρίδας συνεχούς ροής, προκειμένου -σύμφωνα με το σκεπτικό της- να
εξυπηρετηθεί η πόλη, η κίνηση των ΙΧ αλλά και τα καταστήματα. Αλλωστε,
στη σύσκεψη που έγινε παρουσία εκπροσώπων φορέων ήταν σαφής μία αρνητική
διάθεση συνέχισης του μέτρου, με κυρίως δύο αιτιολογικά: ότι στη γύρω
περιοχή έχει προκληθεί κυκλοφοριακό κομφούζιο και ότι ο δρόμος έχασε την
εμπορικότητά του.
«Τα μισά μαγαζιά έκλεισαν μετά την πεζοδρόμηση
της Αγίας Σοφίας και ο δρόμος έχασε την εμπορικότητά του, κάτι το οποίο
μάλλον αποτελεί... παγκόσμιο ρεκόρ», σημειώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού
Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Κωστής Χαντζαρίδης. Σύμφωνα με τον ίδιο, το
πείραμα της Αγίας Σοφίας απέτυχε, επειδή αποκλείστηκαν παντελώς τα
αυτοκίνητα, τα οποία θα έπρεπε να διέρχονται, όπως ισχύει σε δεκάδες
μικρούς δρόμους της Θεσσαλονίκης, τους οποίους ο δήμος μετέτρεψε σε
ήπιας κυκλοφορίας.
Κατά της πεζοδρόμησης τάσσεται όμως και η
Τροχαία. Οπως αναφέρει ο διευθυντής Τροχαίας Θεσσαλονίκης, Θόδωρος
Τυριακίδης, η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας δημιούργησε μεγάλο πρόβλημα
στην Ιωνος Δραγούμη αλλά και στην Εγνατία, στο ρεύμα προς την ανατολική
Θεσσαλονίκη.
Ενστάσεις
Σοβαρές
ενστάσεις για τον τρόπο με τον οποίο έγινε η πεζοδρόμηση στην Αγίας
Σοφίας εκφράζει ο συγκοινωνιολόγος Πέτρος Κρητικός. Οπως εξηγεί,
αποτελεί μία από τις ελάχιστες κάθετες αρτηρίες που έχει η Θεσσαλονίκη.
Αυτό το χρονικό διάστημα, λόγω των έργων του μετρό, μπορεί να
υπολειτουργεί, όμως σε φυσιολογικές συνθήκες ενώνει την παραλία με την
Ανω Πόλη.
«Η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας πρέπει να γίνει με βάση
μελέτη και αφού δημιουργηθούν στις γειτονικές αρτηρίες καθόδου άνετες
κυκλοφοριακές συνθήκες. Πιο συγκεκριμένα, στην οδό Παύλου Μελά πρέπει να
πάψει η διπλοστάθμευση, η οποία ''ανθεί'' μέχρι την Τσιμισκή, ενώ από
την Τσιμισκή και κάτω θα πρέπει να απομακρυνθούν τα ταξί που κλείνουν το
δρόμο. Κάποιες ώρες της μέρας, κυρίως στο κλείσιμο της αγοράς, η οδός
Παύλου Μελά απομένει με μία λωρίδα κυκλοφορίας. Το ίδιο... χάλι
επικρατεί και στην Εθνικής Αμύνης», επισημαίνει ο κ. Κρητικός, ο οποίος
υπογραμμίζει ότι οι εναλλακτικές διαδρομές, ακόμη και αυτή της Ιωνος
Δραγούμη, που είναι πιο μακριά, πρέπει είναι ανοιχτές και να λειτουργούν
πλήρως, με όλες τις λωρίδες κυκλοφορίας τους, ώστε η πεζοδρόμηση της
Αγίας Σοφίας να είναι θετική για όλη την πόλη.
«Διπλοσταθμεύσεις,
φορτοεκφορτώσεις και ταξί πρέπει να αποτελέσουν παρελθόν σε όλους τους
γύρω δρόμους, ώστε οι συνθήκες κυκλοφορίας και οδήγησης να είναι καλές.
Επίσης, απαιτείται σωστή ρύθμιση των φαναριών», τονίζει ο κ. Κρητικός.
Καταλήγοντας, σημειώνει ότι απαραίτητη είναι η προστασία και του ίδιου
του πεζόδρομου, ο οποίος πρέπει να έχει φυσικά εμπόδια, ώστε να μην
περνούν δίκυκλα, ενώ για τους παραβάτες να βεβαιώνονται «τσουχτερά»
πρόστιμα.
(Κείμενο:Ντόνια Κατσικάκη-Αγγελιοφόρος. Τίτλος,φωτογραφίες: Χρήστος Αποστολίδης)