Δεκάδες ευρωπαϊκές πόλεις
πεζοδρομούν εκτεταμένες περιοχές για τη βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος αλλά
και την αύξηση της εμπορικότητάς τους. Την ίδια στιγμή η πόλη μας κοιτά προς τα
πίσω, με την πρόταση για άρση της πεζοδρόμησης της Αγ. Σοφίας.
Τη μέρα που
στο Δημαρχείο της πόλης παρουσιάζονταν οι έξι βραβευμένες μελέτες από το
διαγωνισμό του Υπουργείου για την πρότυπη ανάπλαση του μνημειακού βυζαντινού
άξονα της Αγίας Σοφίας, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας κάλεσε σύσκεψη φορέων
με σκοπό την επαναφορά των αυτοκινήτων στο πιλοτικά πεζοδρομημένο τμήμα αυτού
του δρόμου.
Η σύσκεψη οργανώθηκε από τον
αντιπεριφερειάρχη Τσαμασλή. Δεν κλήθηκε καμία οργάνωση πολιτών και κατοίκων της
Θεσσαλονίκης, και δεν παρουσιάστηκε κανενός είδους επιστημονική τεκμηρίωση. Με
σύμβουλο τον πανικό για την πεσμένη εμπορική κίνηση ακούστηκαν απόψεις όπως
“αφού δεν κινούνται οι πεζοί, ας κινούνται τουλάχιστο αυτοκίνητα στο δρόμο”. Στο
τέλος η Περιφέρεια αποφάσισε να προτείνει “λειτουργία μονής λωρίδας συνεχούς
ροής κυκλοφορίας στην οδό Αγίας Σοφίας”.
Η Θεσσαλονίκη, ως πόλη με
φτωχότατο δείκτη πρασίνου και υπερβολική κατάληψη των χώρων της από τα
αυτοκίνητα, έχει άμεση και δραματική ανάγκη από δημιουργία όχι απλά πεζοδρόμων,
αλλά πεζοδρομημένων περιοχών με πλήρη απαγόρευση παρουσίας μηχανοκινήτων
οχημάτων. Οι περιοχές αυτές είναι απαραίτητες όχι μόνο στο κέντρο, αλλά και σε
άλλα πυκνοδομημένα σημεία της πόλης, και
έχουν σημασία όχι πια μόνο κυκλοφοριακή, αισθητική, αλλά και ψυχοθεραπευτική
για τους πολίτες που βρίσκονται στα όρια νευρικού κλονισμού.
Οι εθελοντικές οργανώσεις
πολιτών αυτής της πόλης, ζητούμε από τις Αρχές να μη χάσουν τη στόχευση προς το
μέλλον. Να μη κάνουν σύμβουλο τον πανικό της πεσμένης κίνησης στην αγορά, και
να διακρίνουν μέσα από τη σημερινή φτωχικά στημένη πεζοδρόμηση, ένα αυριανό
εμπορικό κέντρο χωρίς καυσαέριο, θόρυβο, άγχος και κίνδυνο για τους επισκέπτες
του. Ένα κέντρο που θα “ανεβάσει” τη Θεσσαλονίκη διεθνώς, αλλά και τους ίδιους
τους πολίτες της.
Η πιλοτική πεζοδρόμηση της
οδού Αγίας Σοφίας, με τα όποια προβλήματά της, ενταγμένη σε έναν ευρύτερο
αισθητικό και κυκλοφοριακό σχεδιασμό, δείχνει το δρόμο για μια πιο ανθρώπινη
πόλη. Οι παρεμβάσεις αυτού του είδους είναι μονόδρομος για τον εξανθρωπισμό της
Θεσσαλονίκης.
Άσχετα με τη
μηδενική πρακτική αξία μιας τέτοιας “απόφασης” (η Περιφέρεια έχει αρμοδιότητα
μόνο σε οδούς του βασικού οδικού δικτύου, και η Αγίας Σοφίας δεν ανήκει σ'αυτό)
πολλές οργανώσεις της πόλης έχουν
ξεσηκωθεί
Εκδηλώσεις
στον πεζόδρομο θα γίνουν σήμερα Δευτέρα μετά τις 5 το απόγευμα (http://www.facebook.com/ events/399671666789105/) και το
Σάββατο στις 12 το μεσημέρι, που διοργανώνουμε street party
μαζί με την
Παράλλαξη, τα Παιδιά εν Δράσει και άλλες συλλογικότητες. Δείτε την ανακοίνωση
(http://goo.gl/u1XYL) και
υπογράψτε εδώ http://www.avaaz.org/en/ petition/Keep_Agias_Sophias_ as_a_pedestrian_street/? fJmthab&pv=4.
Η πιλοτική πεζοδρόμηση της
οδού Αγίας Σοφίας, με τα όποια προβλήματά της, ενταγμένη σε έναν ευρύτερο
αισθητικό και κυκλοφοριακό σχεδιασμό, δείχνει το δρόμο για μια πιο ανθρώπινη
πόλη. Οι παρεμβάσεις αυτού του είδους είναι μονόδρομος για τον εξανθρωπισμό της
Θεσσαλονίκης.
ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ την πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας για την μελλοντική
της ένταξη σε ένα γενικότερο και
αρτιότερο πολεοδομικό σχεδιασμό.
ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ την απόδοση του κλεμένου από το αυτοκίνητο δημόσιου
χώρου πίσω στον άνθρωπο, πίσω στους πεζούς και τη βιώσιμη μετακίνηση.
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΜΕ στη γιορτή δρόμου το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου από τις
12 το μεσημέρι, στον πεζόδρομο της Αγίας Σοφίας.
(Η φωτογραφία είναι από Voria.gr)