Δευτέρα, 10 Σεπτεμβρίου 2012

Επομένως είχαν την γνώση οι φύλακες του Δήμου και της Εταιρίας......

Δέντρο που το κατέστρεψαν!
Δέντρο που το έχουν σώσει!

Πριν από μερικές μέρες, αναρωτιόμασταν γιατί πολλά δέντρα στην παραλία ξεράθηκαν,(δεύτερη φωτογραφία) επειδή οι ρίζες τους κόπηκαν και εκτέθηκαν στην ζέστη του καλοκαιριού. Από πλήρη ανικανότητα των υπηρεσιών και της επίβλεψης του Δήμου ή εσκεμμένα επειδή έτσι βόλευε τα σχέδια ή εμπόδιζαν τις εργασίες; (βλέπε θέματα ΕΔΩ και ΕΔΩ και ΕΔΩ)

Είδαμε όμως ότι πολλά δέντρα έχουν σωθεί, παρ΄όλο που υπήρχε πάλι το θέμα της υψομετρικής διαφοράς όπως εξήγησε  ο αντιδήμαρχος κ.Ζέρβας. Γιατί;
Όπως βλέπουμε στην πρώτη φωτογραφία φρόντισαν να σκεπάσουν με χώμα το μέρος του δέντρου και τις ρίζες που αποκαλύφτηκαν από το σκάψιμο. Αυτή ήταν η λύση και την ήξεραν! Επομένως οι απαντήσεις και στα δυο ερωτήματα που βάλαμε είναι θετικές. Τα δέντρα αυτά μάλλον χαλούσαν τον υπάρχοντα σχεδιασμό του έργου.
Μεγάλο λάθος; Οι μελετητές δεν αποτύπωσαν την ακριβή θέση των δέντρων έτσι ώστε να την πάρουν υπ' όψη τους και να προσαρμόσουν την μελέτη τους, έτσι ώστε εκεί που ήταν δυνατό να μην καταστρέψουν φυτά και δέντρα. Δεν έδωσαν σημασία γιατί δεν τους ενδιέφερε; Βαριά αμέλεια; Ότι  και να συμβαίνει πάντως τα αποτελέσματα είναι ορατά. Η παραλία απογυμνώθηκε σε μεγάλο βαθμό από τα δέντρα και μερικά πάρκα είναι ήδη κρανίου τόπος. Ίσως να βγάλουμε μερικά συμπεράσματα βλέποντας το έργο της ανάπλασης της Νέας παραλίας των  κ. Νικηφορίδη και Cuomo. Ανεξάρτητα από την θετική ή αρνητική αποτίμηση του συνολικού αποτελέσματος του έργου, νομίζω ότι θα είναι λίγοι αυτοί που θα διαφωνήσουν στις εξής διαπιστώσεις:
Α) Ο όγκος του μπετόν που έπεσε είναι υπερβολικά μεγάλος, αχρείαστος δηλαδή. Πριν από μερικές μέρες που έκανα βόλτα στην παραλία το απόγευμα στο μέρος του έργου που έχει τελειώσει, περπάτησα επίτηδες και στο πλακόστρωτο και σε διαδρόμους που ήταν από χώμα. Διαπίστωσα μεγάλη διαφορά θερμοκρασίας. Λογικό. Αυτό το ξέρουν όλοι. Δεν θα έπρεπε λοιπόν το μπετόν που χρησιμοποιήθηκε να ήταν το ελάχιστο απαραίτητο; Είναι; 
Αν πάμε ανατολικά του αντλιοστασίου  και μετά  στο μέρος που είναι για τα skateboard,  θα δούμε  εκτάσεις που θα μπορούσαν να είχαν καλυφθεί από πράσινο. Αν πάμε  στον κήπο των βοτάνων ή στα παρτέρια των ρόδων και αλλού θα αντικρίσουμε δέντρα, λουλούδια και βότανα εγκιβωτισμένα μέσα σε μπετόν. Για λόγους προφύλαξης τους; Δεν θα  μπορούσε να γίνουν αλλιώς; Αδιαφορία, λατρεία του μπετόν ή μεγάλος προυπολογισμός;
Αν πάμε  στο πάρκο των γλυπτών θα δούμε μία (σχεδόν) αίθουσα με μπετόν γύρω και κάτω (ευτυχώς όχι από πάνω μας). Δεν έχουμε δει την τελική μορφή αλλά ξέρουμε ότι ισχύει το εξής: η ομορφιά μιας κατασκευής δεν μπορεί να είναι ανεξάρτητη  από το ποια είναι η επιδίωξη , όπως επίσης και σε πιο (τι) περιβάλλον εντάσσεται και αν αυτό γίνεται αρμονικά. Άλλο μια αίθουσα τέχνης σε ένα δομημένο περιβάλλον και άλλο ένας χώρος στην (τεχνητή ή μη) φύση που θα φιλοξενήσει έργα τέχνης τα οποία θα φτιαχτούν γνωρίζοντας από πριν που θα εγκατασταθούν.
Β) Σε πολλές περιπτώσεις καταστροφής δέντρων η απάντηση είναι ότι θα αντικατασταθούν από άλλα. Σαν να λένε ότι δεν  πειράζει που  γκρέμισαν ένα παραδοσιακό σπίτι γιατί θα κτίσουν ένα καινούργιο. Να τους πεις ότι αυτό το σπίτι ή το δέντρο εμπεριέχει ιστορία, δημιουργεί ιστορία,  είναι ιστορία το ίδιο; Ότι δεν θα είναι το ίδιο δέντρο ή σπίτι; Ότι  πρόκειται για άλλα, διαφορετιά, χωρίς παραλθόν ; 
Γ) Για να δικαιολογήσεις μια καταστροφή, χρησιμοποιείς τις προσδοκίες. Γι αυτά δηλαδή που θα υπάρξουν εξ' αιτίας αυτού του γεγονότος. Κάτι σαν τον παράδεισο στην άλλη ζωή. Το παρόν χάνει την αξία του, είναι σαν να μην υπάρχει. Αυτό που υπάρχει είναι η ελπίδα ή η βεβαιότητα για τα μελλοντικά γεγονότα.(Δεν ήταν στις προθέσεις μου να κάνω  παραλληλισμό με τα μέτρα (κατά) της κρίσης. Εσείς μπορείτε να τον κάνετε.)
Δ) Στα  αστικά πάρκα, γίνεται μια προσπάθεια για προσομοίωση με την φύση γιατί υπάρχει η ανάγκη  να ξεφύγει ο άνθρωπος από το τεχνητό περιβάλλον. Δεν μπορεί λοιπόν όλα να σχεδιάζονται κατά γεωμετρικά σχήματα, να υπολογίζονται επακριβώς, χωρίς να υπάρχει χώρος για το τυχαίο, το απρόοπτο, έτσι όπως το δημιουργεί η φύση. Τυχαίο δια χειρός...ανθρώπου; Αυτό είναι μια άλλη μεγάλη συζήτηση.

3 σχόλια:

  1. Θα διαφωνησω καθετως οσο αφορα αυτη την εμμονη με τα δεντρα της παραλιας και γενικοτερα με τα δεντρα. Νομιζω οτι γινομναστε υπερβολικοι. Οταν φυτευτηακαν τα δεντρα στην νεα παραλια πριν 40-50 χρονια υποθετω οτι δεν ειχε γινει καν φυτοτεχνικη μελετη και η εννοια της αρχιτεκτονικης τοπιου και γενικοτερα σχεδιασμου ενος παρκου ηταν κατι αγνωστο, αυτο φαινεται και απο την ποικιλια των δεντρων που φυτευτηκαν και με την παροδο του χρονου, δεντρα εντελως ασχετα μεταξυ τους, οπως φοινικες λευκες κα.
    Οταν λοιπον γινεται μια ριζικη αναπλαση οπως μιλαμε τωρα για την αναπλαση της νεας παραλιας σημαινει οτι πρεπει να ειναι ολοκληρωτικη ενδεχομενως ανα μιλουσαμε για καποιες βελτιωτικες παρεμβασεις θα δικαιολογουσε την διατηρηση πολλων δεντρων αλλα σε αυτη την περιπτωση εγω θα ελεγα να φυτευτουν εκ νεου ολα νεα. Προσωπικα δεν μου αρεσει καθολου αυτη η συνυπαρξη καποιων φοινικων ξεκαρφωτων αλλα δεντρα μεγαλα και αλλα κουτσουρεμενα, το αποτελεσμα θα ειναι απογοητευτικο οπως στην αναπλαση της πλατειας του Λευκου Πυργου με τα κακοκομενα πευκα.
    Η καλυτερη λυση συμφωνα με εμενα θα ηταν να φυτευτουν νεα δεντρα αλλα σε μεγαλυτερα μεγεθη ηδη μεγαλωμενα, ακομα και ανα αυτο σημαινει μεγαλυτερο κοστος! Εχει συμβει πολλες φορες και σε καποια εργα στην Ελλαδα και στο εξωτερικο να μεταφερουν ολοκληρα μεγαλα δεντρα στην αναπλαση.
    Το κοστος θα μπορουσε να εξισορροπιστει με την εξοικονομηση απο το μπετον καθως θα συμφωνησω οτι η χρηση του τσιμεντου ειναι ειλικρινα αδικαιολογητη. Εμενα μου αρεσουν πολλοι οι χωματινες επιφανειες οπως στα περισσοτερα παρκα του Παρισιου, για παραδειγμα θα προτιμουσα το κομματιτης αλεας με τα πευκα και τα παγκακια να μην ηταν πλακοστρωτο αλλα μια χωματινη επιφανεια. Φανταστειται σε μηκος 3000 μετρων στην νεα παραλια και με πλατος της αλες τα 7 μετρα αυτο θα σημαινε αμεσως 21 στρεμματα πρασινο!!!! Οσο για τις περιφραξεις απο τσιμετο ακομα δεν εμαθαν οι αρχιτεκτονες οτι το στιμεντο λειτουργεια σαν στοχος-καμβας ολων αυτων που θελουν να γραψουν tags η να κανουν graffiti, ειναι σαν να τους προκαλουμε να το γραψουν, σιγουρα υπαρχουν ενα σωρο εναλλακτικες για να αποφευχθει η χρηση τσιμεντου αλλα μαλλον οι Ελλκηνες αριτεκτονες τις αγνοουν πληρως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Το ζήτημα είναι ότι έπρεπε να μας πουν με ειλικρίνεια απ' την αρχή, τι δέντρα έπρεπε να κρατήσουν, ποια και για ποιον λόγο έπρεπε να απομακρυνθούν. Έτσι στα κλεφτά δημιουργούνται
      υπόνοιες για οτιδήποτε. Αν υπάρχουν επιχειρήματα για οτιδήποτε, να τα ακούσουμε και να κρίνουμε.
      Ευχαριστώ για το σχόλιο.

      Διαγραφή
  2. Στις σημεντικές επισημάνσεις σας σχετικά με το έργο της ανάπλασης των πάρκων της παραλίας, θα ήθελα να σας παρακαλέσω να αναδείξετε και το εξής: Από τη Καλιδοπούλου και για πολλά μέτρα μετά κατά μήκος του πεζοδρομίου της παραλιακής λεωφόρου, κατασκευάζεται ένας ογκώδης τοίχος, με αποτέλεσμα ο πεζός που περπατάει κατά μήκος της λεωφόρου, να μη βλέπει ούτε το πάρκο ούτε τη θάλασσα. Δεν μπορώ να καταλάβω τι νόημα έχει αυτός ο τοίχος. και γενικά δεν καταλαβαίνω γιατί να κατασκευάζονται τόσα τοιχία από μπετόν, που προσελκύουν κατευθείαν αυτούς που μουτζουρώνουν με κακιάς ώρας γκράφιτι και συμβάλλουν στην υποβάθμιση της αισθητικής αυτής της πόλης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλώ ακολουθείστε τις εξής οδηγίες, διαφορετικά τα σχόλιά σας δεν θα δημοσιεύονται:
-Μη γράφετε σε Greeklish.
-Μη βρίζετε.

Για να δημοσιευτεί οποιαδήποτε καταγγελία κατά συγκεκριμένων προσώπων ή υπηρεσιών πρέπει ο σχολιαστής:
α) να παραθέτει στοιχεία
β) να είναι επώνυμη
γ) να αποστέλλεται με e-mail στην διεύθυνση που είναι στο πάνω μέρος της αρχικής σελίδας για να μην δηλώνονται ψεύτικα στοιχεία αλλά και για να ζητήσουμε επιπρόσθετα στοιχεία αν χρειαστεί.