Το Ελεγκτικό Συνέδριο έστειλε πίσω το διαγωνισμό
ύψους 2,3 εκατ. ευρώ για την επισκευή των 71 απορριμματοφόρων, ο οποίος είχε
κατακυρωθεί σε ιδιωτικό συνεργείο της Αττικής. Κατόπιν αυτών, ο δήμος
ξεμένει
οριστικά από οχήματα αποκομιδής και στρέφεται πλέον προς τους ιδιώτες. Ήδη,
σήμερα κατατίθεται προς έγκριση στην Οικονομική Επιτροπή το πρακτικό του
διαγωνισμού για ενοικίαση οχημάτων αποκομιδής, τρακτόρων και γερανών, για
περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης, ύψους 225.975,60 ευρώ. Παράλληλα, τη Δευτέρα
συζητείται στο δημοτικό συμβούλιο η διεξαγωγή διαγωνισμού για εφαρμογή από
ιδιώτη πιλοτικού προγράμματος αποκομιδής με τη μέθοδο της πλαγίας φόρτωσης,
προϋπολογισμού περίπου 450.000 ευρώ.
Σημειώνεται ότι για την υποτυπωδώς επαρκή αποκομιδή των απορριμμάτων
απαιτούνται τουλάχιστον 35 με 40 οχήματα. Ωστόσο, χθες, όπως και σχεδόν καθ’
όλη την προηγούμενη διετία, ο στόλος αποκομιδής αριθμεί περί τα 17 με 18
οχήματα. Αυτό οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην ανάθεση -και μάλιστα σε πολύ
σύντομο χρονικό διάστημα- σε ιδιώτες, σημαντικού μέρους του έργου της αποκομιδής.
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ «Όχι» από το Ελεγκτικό
Προς ακύρωση οδεύει ο πολύκροτος διαγωνισμός για την επισκευή του συνόλου των απορριμματοφόρων, προϋπολογισμού 2,3 εκατ. ευρώ, ο οποίος είχε διενεργηθεί τον περασμένο Μάιο και κατακυρώθηκε σε ιδιωτικό συνεργείο του λεκανοπεδίου. Ο διαγωνισμός είχε προκαλέσει τις επικρίσεις της ελάσσονος αντιπολίτευσης καθώς και μελών της πλειοψηφίας, ενώ εναντίον του κύρους του είχαν κατατεθεί προσφυγές από διάφορες εταιρείες. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο διαγωνισμός απερρίφθη από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ νωρίτερα είχε «σκαλώσει» και στην αρμόδια επιτροπή της αποκεντρωμένης διοίκησης Μακεδονίας Θράκης. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η τελευταία είχε εκφράσει εδώ και περίπου δύο μήνες τις αντιρρήσεις της για τον τρόπο διεξαγωγής του διαγωνισμού αλλά τελικώς αποφασίστηκε το θέμα να κριθεί οριστικά στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Στο διάστημα αυτό ζητήθηκαν κάποιες επιπλέον διευκρινίσεις, τις οποίες απέστειλε ο δήμος αλλά τελικώς η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου ήταν απορριπτική.
«Είναι πράγματι απορριπτική η απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο δεν ενέκρινε την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο», επιβεβαιώνει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Ανακύκλωσης και Καθαριότητας Θανάσης Παππάς. Τονίζει πως «η διοίκηση μελετά το σκεπτικό της απόφασης και εντός δεκαπενθημέρου, που ορίζει η σχετική προθεσμία, θα υποβάλουμε ένσταση».
Υπενθυμίζεται ότι ο προϋπολογισμός για την επισκευή των 71 οχημάτων ανερχόταν σε 2.285.586 ευρώ, δηλαδή περί τα 32.000 ανά όχημα, γεγονός που -δεδομένης της παλαιότητας των οχημάτων- ισοδυναμεί ουσιαστικά με επαναγορά του στόλου. Δεδομένου ότι στο ανωτέρω ποσό δεν περιλαμβάνονται δαπάνες που αφορούν τα ελαστικά και τα ελαιολιπαντικά, οι οποίες προστιθέμενες εκτινάσσουν τη συνολική δαπάνη για το 2012 κοντά στα τρία εκατομμύρια ευρώ, το μέσο ετήσιο κόστος επισκευής και συντήρησης αγγίζει τα 40.000 ευρώ ανά όχημα!
Η επιλογή αυτή της διοίκησης είχε προκαλέσει πολλά ερωτήματα και αρκετές επικρίσεις καθώς, όπως υποστήριζε μερίδα της αντιπολίτευσης, «με τα ποσά αυτά μπορούμε να ανανεώσουμε το στόλο με καινούργια οχήματα και μεταχειρισμένα πενταετίας».
ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΟΦΟΡΑ Σε «ομηρία» 15 οχήματα
Ένας από τους λόγους που ο προς ακύρωση διαγωνισμός είχε επικριθεί έντονα ήταν το γεγονός ότι περίπου ένα εξάμηνο πριν από τη διεξαγωγή του 16 απορριμματοφόρα του δήμου είχαν μεταφερθεί σε ιδιωτικό συνεργείο της Αττικής, στο οποίο -συμπτωματικά- κατακυρώθηκε εκ των υστέρων ο διαγωνισμός! Αυτό πυροδότησε καχυποψίες ως προς τη διαφάνεια διεξαγωγής του διαγωνισμού, με στελέχη της αντιπολίτευσης να κατηγορούν τη διοίκηση ότι είχε μεθοδεύσει την ανάθεση του έργου στον συγκεκριμένο ανάδοχο.
Πέραν αυτού, από τα 16 οχήματα που στάλθηκαν υπό άγνωστες συνθήκες τον περασμένο Δεκέμβριο στο λεκανοπέδιο επιστράφηκε μόνο το ένα. Τα άλλα 15 εξακολουθούν να διακρατούνται στο ιδιωτικό συνεργείο. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα οχήματα έχουν επισκευαστεί αλλά παραμένουν στη μάντρα καθώς μετά το ναυάγιο του διαγωνισμού ο δήμος αδυνατεί να εξοφλήσει τον ιδιώτη. Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Ιούλιο η παράταξη της «Λαϊκής Συσπείρωσης» κατέθεσε μηνυτήρια αναφορά στην εισαγγελία, ζητώντας να διερευνηθεί εάν ήταν νόμιμη η μεταφορά αλλά και η παραμονή των απορριμματοφόρων στο ιδιωτικό συνεργείο των Αθηνών.
ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ Τα κανόνισαν μόνες τους
Στη σημερινή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής του δήμου Θεσσαλονίκης έρχεται προς έγκριση το πρακτικό διεξαγωγής του διαγωνισμού για τη μίσθωση φορτηγών, απορριμματοφόρων, τρακτόρων και μηχανημάτων έργου για την κάλυψη εκτάκτων αναγκών για το έτος 2012-2013, προϋπολογισμού δαπάνης 225.975,60 ευρώ.
Σύμφωνα με το πρακτικό διεξαγωγής του διαγωνισμού σε αυτόν συμμετείχαν τέσσερις εταιρείες. Ωστόσο, από τις οικονομικές προσφορές που υποβλήθηκαν προκύπτει ότι υπήρξε προσυνεννόηση μεταξύ των υποψήφιων αναδόχων, οι οποίοι κατέθεσαν ακριβώς τις ίδιες τιμές! Κατόπιν αυτού, η επιτροπή αξιολόγησης διεμήνυσε πως θα προβεί σε κλήρωση, την οποία τελικώς δεν διεξήγαγε. Αντ’ αυτού δέχθηκε την κοινή πρόταση των αναδόχων να μοιράσουν εκείνοι καταπώς τους βολεύει το έργο, το οποίο είναι χωρισμένο σε δέκα υποενότητες. Συγκεκριμένα, στο πρακτικό αξιολόγησης του διαγωνισμού σημειώνεται: «Μετά την πρόταση της επιτροπής αξιολόγησης για κλήρωση και αφού συμφώνησαν οι συμμετέχοντες πριν από την κλήρωση να μοιράσουν τις εργασίες μεταξύ τους ποσοτικά, στις περιπτώσεις όπου οι προσφορές τους τύχαινε και ήταν ισότιμες, η επιτροπή αξιολόγησης έκανε αποδεκτή τη συμφωνία αυτή…».
ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Αποκομιδή σε 45 δευτερόλεπτα!
Ένα νέο σύστημα αποκομιδής των απορριμμάτων σχεδιάζει να θέσει σε πιλοτική εφαρμογή η αντιδημαρχία Ανακύκλωσης και Καθαριότητας. Πρόκειται για το λεγόμενο σύστημα της πλάγιας φόρτωσης, στο πλαίσιο του οποίου το άδειασμα των κάδων γίνεται μέσα σε μόλις 45 δευτερόλεπτα με πλήρως αυτοματοποιημένες διαδικασίες.
Στην προσεχή συνεδρίασή τους τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης θα κληθούν να δώσουν την έγκρισή τους για την προκήρυξη διεθνούς δημόσιου διαγωνισμού, ύψους περίπου 480.000 ευρώ, ώστε να μισθωθούν απορριμματοφόρα πλάγιας φόρτωσης και οι ειδικοί κάδοι που απαιτούνται για την πιλοτική εφαρμογή του συστήματος σε κεντρικά σημεία της πόλης.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο, σε αυτήν τη φάση σχεδιάζεται η μίσθωση τριών απορριμματοφόρων και ογδόντα κάδων, ενώ η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος θα διαρκέσει ένα τρίμηνο. Το πρόγραμμα αυτό, όπως εξηγεί ο κ. Παππάς, θα εφαρμοστεί σε πολυσύχναστα σημεία της πόλης, όπου παραδοσιακά συγκεντρώνονται μεγάλες ποσότητες απορριμμάτων, όπως ενδεικτικά στην Αριστοτέλους και την αγορά Βλάλη ή στην Καρόλου Ντηλ.
«Υπάρχουν αρκετά σημεία μέσα στην πόλη, όπου σήμερα, για να ανταποκριθούμε στις ανάγκες, χρειάζεται να έχουμε τοποθετημένους δύο ή και τρεις συμβατικούς κάδους απορριμμάτων, χωρητικότητας 1.100 λίτρων, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια χαοτική κατάσταση. Στα σημεία αυτά, τα οποία θα καθοριστούν με ακρίβεια στην πορεία, θα εγκαταστήσουμε τους νέους κάδους, χωρητικότητας 3.200 λίτρων, ώστε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα», σημείωσε ο κ. Παππάς.
Ο σχεδιασμός αυτός, ωστόσο, συναντά σθεναρές αντιδράσεις από την πλευρά της παράταξης που πρόσκειται στο ΚΚΕ, η οποία θεωρεί ότι ανοίγει η πόρτα της ιδιωτικοποίησης, ενώ προκύπτουν και μείζονα ζητήματα για το εργασιακό μέλλον των υπαλλήλων της καθαριότητας, καθώς με το νέο σύστημα δεν απαιτείται η παρουσία εργατών, παρά μόνο του οδηγού του απορριμματοφόρου.
ΓΝΩΜΗ Αστοχία ή μεθόδευση;
Η «Μ» είχε επισημάνει εγκαίρως ότι η απόφαση της διοίκησης του δήμου να διεξαγάγει τον διαγωνισμό των 2,3 εκατ. ευρώ για την επισκευή του στόλου των απορριμματοφόρων ήταν τουλάχιστον ατυχής αν όχι σκανδαλώδης. Και προειδοποιούσε ότι ο διαγωνισμός δεν πρόκειται να περάσει από το κόσκινο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Ο διαγωνισμός ήταν «ατυχής» γιατί η καθολική επισκευή του συνόλου των απορριμματοφόρων, ακόμη και των πλέον γηρασμένων και σχεδόν κατεστραμμένων, ισοδυναμούσε ουσιαστικά με επαναγορά του στόλου.
Η δημοτική αρχή απέρριψε λύσεις που συνδύαζαν αφενός την επισκευή μόνο όσων οχημάτων δεν έχουν «φάει» ακόμη τα ψωμιά τους και αφετέρου την αγορά μεταχειρισμένων απορριμματοφόρων τριετίας, τα οποία τιμώνται στην αγορά σε τιμή χαμηλότερη και από αυτήν που θα ξόδευε ο δήμος για την επισκευή τους.
Ήταν «σκανδαλώδης» γιατί πέντε μήνες πριν από τη διεξαγωγή του η διοίκηση του δήμου είχε ουσιαστικά αναθέσει στον μετέπειτα ανάδοχο περίπου το 25% του έργου, καθώς στο ιδιωτικό συνεργείο του λεκανοπεδίου είχαν ήδη μεταφερθεί 16 από τα συνολικά 71 απορριμματοφόρα. Τα οχήματα αυτά τώρα παρακρατούνται, αν και επισκευασμένα, καθώς μετά το «όχι» του Ελεγκτικού Συνεδρίου ο δήμος αδυνατεί να αποπληρώσει τις εργασίες που έγιναν.
Δεν ξέρω -και άλλωστε δεν έχει και καμία σημασία πλέον- εάν όλοι αυτοί οι χειρισμοί έγιναν από εσφαλμένη εκτίμηση ή εκ του πονηρού. Σημασία έχει πως σχεδόν δύο χρόνια τώρα η πόλη παραμένει βρόμικη και έτσι θα εξακολουθήσει. Ώσπου να έρθει η ώρα που οι ιδιώτες θα φαντάζουν σαν λύτρωση.
(Του Νίκου Ηλιάδη - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ)