Την Παρασκευή στις 9 το βράδυ η τελετή έναρξης ήταν λιτή, αλλά στη
συνέχεια το Φεστιβάλ εξελίχθηκε σε γιορτή. Πολύς κόσμος και έξω από το
ΟΛΥΜΠΙΟΝ, φυσικά στο λιμάνι, καφετέριες και εστιατόρια να έχουν
καταληφθεί εξ εφόδου, και επισκέπτες και περιπατητές να καλύπτουν τη
λεωφόρο Νίκης.
Τα εισιτήρια είναι αυξημένα σε σχέση με πέρυσι και τη γιορτή λαμπρύνει ο
Κώστας Γαβράς, που παρουσίασε την τελευταία επίκαιρη, κατάπικρη ταινία
του Το Κεφάλαιο. Ο κορυφαίος και άκαμπτος δημιουργός με μια άκρως
πολιτική ταινία έδειξε και το ήθος του. Σε αλλεπάλληλες συνεντεύξεις του
απαντούσε καλοπροαίρετα σε συνεχείς ερωτήσεις γύρω από το περιεχόμενο
και τους στόχους της ταινίας του.
Ο ίδιος, λοιπόν, λάμπρυνε με την παρουσία του τόσο τη συνέντευξη Τύπου
όσο και τη χθεσινή προβολή (7.30 το βράδυ) στο ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ το
Καραβάτζιο του Ντέρεκ Τζάρμαν, ενώ μίλησε σχετικά με την ίδρυση της
ταινιοθήκης που θα παρουσιάζει το πρόγραμμά της στο Μουσείο
Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Επ’ αυτού μάλιστα ο διευθυντής του Φεστιβάλ
κ. Εϊπίδης δήλωσε πως «ήταν όνειρό του η δημιουργία ενός κορυφαίου
θεσμού όπως η ταινιοθήκη».
Το γεγονός του τριημέρου αποτέλεσε σίγουρα η προβολή του Κεφαλαίου στο
ΟΛΥΜΠΙΟΝ το Σάββατο στις 8 μ.μ. Το Φεστιβάλ θυμήθηκε τις καλύτερες
ημέρες του παρελθόντος του. Πλήθος κόσμου, επίσημα ενδύματα και
θερμότατα χειροκροτήματα στην ταινία και τον σκηνοθέτη της με το τέλος.
Σημαντικό γεγονός αποτέλεσε και η τελετή που προηγήθηκε πριν από την
προβολή της πορτογαλικής ταινίας Ταμπού στις 5 το απόγευμα το Σάββατο
στο ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ. Το φιλμ μπήκε στην τελική τριάδα των βραβείων του
ευρωπαϊκού κοινοβουλίου LUX. Προλόγισαν ο κ. Αντωνακόπουλος, δύο
ευρωβουλευτές και «έκλεισε» ο κριτικός κινηματογράφου Μισέλ Δημόπουλος, ο
οποίος αναφέρθηκε στην πολιτιστική, την πολιτική αλλά και την ευρύτερης
σημασίας αξία του θεσμού. Με αίθουσα που ξεχείλιζε από θεατές
προβλήθηκε το ασπρόμαυρο Ταμπού, που βρήκε διανομή στην Ελλάδα. Είναι
μια σινεφίλ, ανθρώπινη ιστορία, που καταλήγει σε πολιτικές αλληγορίες
για τις ρίζες των εικόνων και το τέλος των ιδεολογιών. Πυκνό, αργό,
σύνθετο φιλμ, οργανωμένο, άφησε προβληματισμένους τους θεατές.
«Δύσκολη» για το ευρύ κοινό και η ταινία έναρξης του Φεστιβάλ Holy
Motors του Γάλλου Καράξ (διανέμεται στους κινηματογράφους από 29
Νοεμβρίου). Νοσταλγική, πικρή δημιουργία γύρω από το σινεμά, τη ζωή, το
χρόνο. Χειροκροτήθηκε αμήχανα, αφήνοντας ερωτηματικά.
Κατά τα άλλα, οι θεατές μένουν εντυπωσιασμένοι από τη μεγάλη άνοδο του
τουρκικού σινεμά. Στο διαγωνιστικό πρόγραμμα μέχρι στιγμής τίποτα το
σπουδαίο, ενώ κυρίαρχο σημείο συζήτησης και αναφοράς στους χώρους της
εκδήλωσης είναι ο καιρός, που με τους 22 και 25 βαθμούς θυμίζει παλιές
εποχές, όταν το Φεστιβάλ οργανωνόταν στον πιο γλυκό μήνα της
Θεσσαλονίκης, τον Σεπτέμβριο.
Από ελληνικό σινεμά θεατές και ειδικοί έμειναν ικανοποιημένοι και
πέρασαν καλά με το νουάρ του Κάρολου Ζωναρά Μπιγκ Χιτ. Στο Πλοίο για την
Παλαιστίνη του Νίκου Κούνδουρου συζητήθηκε η μεγάλη ανατροπή του
τέλους.
Και σαν υστερόγραφο της τελευταίας στιγμής, αργά χθες το βράδυ
ενθουσίασε στο ΟΛΥΜΠΙΟΝ η Εποχή του ρινόκερου του Μπαχμάν Γκομπαντίμ με
την εντυπωσιακή Μπελούτσι. Παρά τις φήμες, η τελευταία δεν ήταν μαζί
μας. Δυστυχώς δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα…..
( Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου-MAKEΔONIA)