Κυριακή, 23 Δεκεμβρίου 2012

Η ντροπή φεύγει από την Θεσσαλονίκη: Καταργείται το Parking πάνω από τον αρχαιολογικό τόπο της Πλατείας Διοικητηρίου.

Για όνομα...

Ένα πολύ ευχάριστο νέο. Η εγκατάλειψη της παλιάς "μελέτης " που θα ήταν όνειδος για την πόλη: Σταθμός αυτοκινήτων πάνω από σημαντικό αρχαιολογικό τόπο. Η αμαρτία στο απόγειο της εφαρμογής της. Όση έλλειψη παιδείας, όση κακογουστιά, όση έλλειψη αγάπης για τον τόπο σου και   να έχεις,  τέτοιο τερατούργημα δεν το κάνεις.
Στομφώδεις φράσεις ή αποτύπωση της πραγματικής κατάστασης; Εμπάθεια ή προσπάθεια να αποκατασταθεί η σωστή κριτική; Θα μπορούσα να πω λάθος ή κακή εκτίμηση. Αυτή όμως θα ήταν η αρμόζουσα κριτική αν συνέβαινε για πρώτη φορά. Αλλά δυστυχώς γίνεται κατ' εξακολούθηση σ΄αυτήν την πόλη και είναι η αιτία αυτού του διχασμού που έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν και οφείλεται στην ύπαρξη δύο αντίθετων νοοτροπιών για την πόλη.

Τι να πρωτοθυμηθούμε: Την επέκταση της παλιάς παραλίας κατά 200 μέτρα, την "υποθαλάσσια" με εννιά λωρίδες στην Μεγάλου Αλεξάνδρου και την πλήρη αποκοπή της πόλης από την παραλία της, την πρώτη προσπάθεια από τον Κοσμόπουλο να καταστραφούν τα αρχαία και να γίνει Parking στην πλατεία Διοικητηρίου όπως πρόσφατα, καλή ώρα, την προσπάθεια για κατάχωση του προτειχίσματος του Λευκού Πύργου, για να μπει γκαζόν και μαρμάρινα παγκάκια από τον διάδοχό του, κ.Παπαγεωργόπουλο;

Η περιοχή του Δοικητηρίου κατά την πυρκαγιά του 1917

Οι νέες εξελίξεις είναι οι εξής:
Συνάντηση εργασίας πραγματοποιήθηκε, σχετικά με το έργο της ανάπλασης της πλατείας Διοικητηρίου. Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Αντιδημάρχου Ανδρέα Κουράκη, συμμετείχαν ο Πρόεδρος του Δ.Σ της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ,  ο τεχνικός διευθυντής και η Προϊσταμένη της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Αποφασίστηκε να αναλάβει η ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. την εκπόνηση όλων των μελετών, πλην της αρχιτεκτονικής, έως το στάδιο της δημοπράτησης και ο Δήμος Θεσσαλονίκης να εκπονήσει την αρχιτεκτονική μελέτη και να αναλάβει τις διαδικασίες εγκρίσεων και αδειοδοτήσεων. Οι εκπρόσωποι των τριών φορέων επανεξέτασαν τα δεδομένα του έργου και τα στοιχεία της υπάρχουσας μελέτης για την ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου και διερευνήθηκαν οι δυνατότητες αξιοποίησής τους με συμμετοχή της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ, λαμβάνοντας υπόψη την επιθυμία της δημοτικής αρχής για κατάργηση του ενδιάμεσου επιπέδου της κατασκευής που προβλεπόταν ως χώρος στάθμευσης και αντίστοιχη προσαρμογή των αρχιτεκτονικών μελετών.
Παράλληλα, ο Αντιδήμαρχος και υπηρεσιακοί παράγοντες του Δήμου ενημέρωσαν τους παριστάμενους για διάφορα θέματα στα οποία προτείνεται η αξιοποίηση της συσσωρευμένης εμπειρίας και τεχνογνωσίας της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ, όπως:
 α) η τεχνική υποστήριξη στο έργο ανάπλασης της περιοχής Ευαγγελίστριας που περιλαμβάνει την κατασκευή οδικού έργου ειδικών απαιτήσεων λόγω ύπαρξης χώρων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, β) η κατασκευή των στάσεων της αστικής θαλάσσιας συγκοινωνίας, για την οποία έχει ήδη συνταχθεί προγραμματική σύμβαση για την ωρίμανση του έργου, και
γ) η συνεργασία για την εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης και τη διεξαγωγή στη συνέχεια της δημοπρασίας με το σύστημα του ανταγωνιστικού διαλόγου, στο οποίο έχει εμπειρία εφαρμογής η ΕΓΝΑΤΙΑ, με αντικείμενο την αξιοποίηση 18 δημοτικών οικοπέδων με μηχανικά συστήματα στάθμευσης. Για όλα τα παραπάνω, συμφωνήθηκε να υπάρχει στη συνέχεια διαρκής επικοινωνία για τη διαμόρφωση των προγραμματικών συμφωνιών μεταξύ των συνεργαζόμενων φορέων.

Η Ιστορία της 
Η Πλατεία Διοικητηρίου βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης και είναι μια από τις 11 πλατείες που σχεδιάστηκαν μετά το 1917 με συγκεκριμένο οργανωτικό ρόλο στο δίκτυο των πολεοδομικών χαράξεων της πόλης. Βρίσκεται μπροστά στο εκλεκτικιστικό κτίριο του Διοικητηρίου και συνιστά εστιακό σημείο από το οποίο ξεκινούν ακτινωτά 10 δρόμοι
Η διαμόρφωση της πλατείας με τη μορφή που είχε ως την έναρξη του ανασκαφικού έργου ανάγεται στη δεύτερη μεσοπολεμική δεκαετία. Απoτέλεσε την μοναδική αρχιτεκτονημένη πλατεία της Θεσσαλονίκης σε επίπεδο αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και με τη μνημειακή μορφή της εισήγαγε στην πόλη την ιταλική εκδοχή του Art Deco.
Στην πλατεία Διοικητηρίου αποκαλυφτήκαν τα τελευταία χρόνια το αρχαίο διοικητικό κέντρο της πόλης με δημόσια κτίρια, πλατείες και δρόμους. Ανάμεσα τους ξεχωρίζουν τα ερείπια μεγάλου ρωμαϊκού οικοδομήματος (1 ος αι. π.Χ.) με περιστύλιο και τοιχογραφίες, θεμελιωμένου πάνω σε παλαιότερα ελληνιστικά κτίρια (τέλη 4 ου αι. π.Χ., με αξιόλογα κινητά ευρήματα).

Τα ερωτήματα: 
Δεν υπάρχει κακή ή καλή ιστορία στην αρχιτεκτονική μιας πόλης. Μπορεί να είναι ενδιαφέρουσα ή όχι, μπορεί να υπάρχει ή να μην υπάρχει αν είναι νεόκτιστη η πόλη, μπορεί να περιλαμβάνει πολλές αρχιτεκτονικές  και ιστορικές περιόδους ή λίγες, μπορεί να έχει μεγάλη ποικιλία αρχιτεκτονικών τεχνοτροπιών ή όχι. Δεν μπορείς να αλλάξεις το παρελθόν, πρέπει να το αναδείξεις όποιο και να είναι αυτό. Ο ιστορισμός στην Αρχιτεκτονική, δηλαδή η μίμηση τεχνοτροπιών άλλων ιστορικών περιόδων δεν θεωρείται ότι καλύτερο.
Εδώ έχουμε ένα μεγάλο πρόβλημα που είναι το εξής: Μία κατασκευή που είναι αντιπρόσωπος μιας αρχιτεκτονικής αντίληψης του παρελθόντος πρέπει να θεωρείται Αρχιτεκτονικό μνημείο για την πόλη και έτσι πρέπει να διατηρείται. Εδώ όμως έγινε η καταστροφή της αρχικής πλατείας, που όπως αναφέραμε είναι η ιταλική εκδοχή art deco στην πόλη αλλά είχαμε την τύχη να έρθουν στο φως σημαντικά  αρχαιολογικά ευρήματα.

Ερώτημα ένα: Υπάρχει τρόπος να ανακατασκευαστεί η πλατεία που καταστράφηκε με τέτοιον τρόπο έτσι ώστε να συνυπάρχουν η  αρχαία πόλη και η πλατεία του 20ού αιώνα; Πρέπει να γίνει αυτό; Εδώ δεν θα πρόκειται για κακό ιστορισμό αλλά για "ανακατασκευή" αυτού που υπήρχε.

Ερώτημα δύο: Αν δεν πρέπει  να συμβεί αυτό γιατί μπορεί να  είναι μια  γελοιοκατασκευή, υπάρχει άλλος τρόπος ο επισκέπτης να μαθαίνει τι (ή να ζεί αυτό που) προϋπήρχε στην θέση αυτή; Πρέπει να μας απασχολήσει αυτό το θέμα ή τα διαγράφουμε όλα και κάνουμε την "Γυάλινη πυραμίδα στο Λούβρο"; 

Η τρίτη εκδοχή:  Μια λύση θα ήταν οι επισκέπτες να μπορούν να δούν κάπου μέσα στην όλη αναπλασμένη πλατεία έναν χώρο όπου θα υπήρχε ένα μικρό μουσειάκι αφιερωμένο στην πλατεία που χάθηκε; Θα είναι ηλεκτρονικό όπως στον Λευκό Πύργο; Θα είναι μια μακέττα και φωτογραφίες και οι απαραίτητες γραπτές πληροφορίες;

Συμπέρασμα: Αυτό που θεωρώ σίγουρο είναι ότι πρέπει να υπάρξει αυτός ο προβληματισμός απ' την μεριά της Αντιδημαρχίας Αρχιτεκτονικούας  απορρίψει τεκμηριωμένα και ας επιλέξει την τελική λύση, βάσει της οποίας θα  γίνουν οι μελέτες.

6 σχόλια:

  1. Αυτή η "τεκμηρίωση" απο πλευράς αντιδημαρχίας, είναι που με φοβίζει

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και μένα με φοβίζει γιατί ίσως είναι κάτι που τους υπερβαίνει. Δεν έχουν δώσει δείγματα γραφής ούτε έχουν κάνει ποτέ έργο τέτοιας εμβέλειας και σημασίας, σε ένα τέτοιο περιβάλλον με πολλαπλή ιστορική σημασία. Την μελέτη πάντως για τον Φραγκομαχαλά αυτοί την έκαναν. Δεν ξέρω πως θα το χειριστεί ο Κουράκης, που θα έχει και την τελική ευθύνη, γιατί σε αυτές τις περιπτώσεις οι διαδικασίες θα είναι καθοριστικές για το αποτέλεσμα. Ποιο επιτελείο θα δώσει τις κατευθύνσεις, και με ποιες διαδικασίες. Θα είναι μία η λύση ή θα προταθούν παραπάνω για να προκριθεί από επιτροπή αξιολόγησης η μία. Όσο το σκέφτομαι, τόσο καταλαβαίνω ότι μπορεί να στραφεί σε πολλές και διαφορετικές κατευθύνσεις. Θα αναδεικνύει την ιστορία που περιέχει ο τόπος με έναν ουδέτερο λιτό τρόπο κατασκευής ή με την υπερβολή και το βάρος του θα την εξαφανίσει, αποσύροντας τα βλέμματα από τα υπό και τα υπέρ της γης και στρέφοντας τα επάνω του. Πως θα τα συνδυάσει και τα δύο. Πως θα συνδυαστεί με το απέναντι διοικητήριο. Ευτυχώς δεν θα ανεβαίνει πάνω απ΄ το επίπεδο του δρόμου, τουλάχιστον όχι πολύ και δεν θα καθορίζει αυτό σε επικίνδυνο βαθμό το όλο ιστορικό περιβάλλον στον περιπατητή της Αγίου Δημητρίου. Το πρόβλημα αλλά και η ευκαιρία για μένα είναι η κάτω πλευρά. Από εκεί θα φαίνονται τα αρχαία, τα νεώτερα και τα νέα, εκεί θα είναι ο όγκος του. Πάντως η αφαίρεση του ορόφου του σταθμού αυτοκινήτων και η μείωση του όγκου του κάνει τα πράγματα πολύ πιο εύκολα.

      Διαγραφή
    2. Ας ελπίσουμε λοιπόν, οτι δε θα είναι ο Κουράκης που θα το χειριστεί, αλλά κάποιος γνωστικός. Γιατί στο συρφετό που στριμώχνεται στην Παπαρηγοπούλου υπάρχουν αρκετοί που θέλουν και ΜΠΟΡΟΥΝ

      Διαγραφή
  2. Νίκος Σουλάκης, Αρχιτέκτων2 Ιανουαρίου 2013 - 11:36 π.μ.

    Πληροφοριακά και μόνο σας ενημερώνω ότι στο διαγωνισμό που έγινε για την ανάπλαση της Πλατείας Διοικητηρίου, μία από τις ομάδες που προκρίθηκαν, κατά την διάρκεια του διαγωνισμού έκανε έρευνα και ανακάλυψε στοιχεία που δίνουν την δυνατότητα να κατασκευαστεί ο χώρος στάθμευσης και μάλιστα πολύ μεγαλύτερης χωρητικότητας (400-450 οχήματα) κάτω από την οδό Αγ. Δημητρίου εφόσον υπάρχει ΕΤΟΙΜΗ Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ για αυτό τον λόγο. Η εν λόγω ομάδα κατέθεσε ένσταση και πρόταση ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ με παράλληλη ανάδειξη των αρχαιοτήτων από την οδό τους και από το επίπεδο της πλατείας. Ο χώρος στάθμευσης αναπτύσσεται με μηχανικά μέσα κάτω από την οδο Αγ. Δημητρίου και εξυπηρετεί πλήρως το κτίριο του Διοικητηρίου και την γύρω περιοχή. Η πρόταση περιλαμβάνει και την ανάδειξη αρχαιοτήτων και το οδόστρωμα της αρχαίας οδού που έχουν αποκαλυφθεί και καταχωθεί κάτω από την οδό Αγ.Δημητρίου, καθώς και ένταξη της όλης επέμβασης σε ευρύτερο αρχαιολογικό περίπατο του κέντρου (Αρχαία Αγορά κλπ.). Η πρόταση είναι πλήρως υλοποιήσιμη εφόσον έχει υποδειχθεί και η διαδικασία εκμετάλλευσης της ήδη υφιστάμενης υποδομής χωρίς να διακοπεί η κίνηση της Αγ. Δημητρίου. Η πρόταση αυτή κατετάγη τρίτη εφ όσον παρέκκλινε από τις προδιαγραφές του διαγωνισμού και βρίσκεται στα χέρια του Δήμου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κύριε Σουλάκη, αυτό αν ήταν εφικτό και με οικονομικούς όρους θα ήταν το ιδανικό. Πρέπει να το πάρουμε απόφαση ότι μόνον τέτοιες λύσεις μπορούν να υπάρξουν στην Θεσσαλονίκη. Ελπίζω να το δει ο Δήμος γιατί είναι πολύ σοβαρό για να το αγνοήσει. Τουλάχιστον ας τεκμηριώσει οποιαδήποτε λύση, θετική ή αρνητική για το ζήτημα αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι οικονομικοί όροι, δεν είναι πάντα πόσο θα μας κοστίσει, αλλά τι επιπτώσεις έχει στην οικονομική ζωή της περιοχής. Πολύ φοβάμαι ότι εάν πρόκειται να συμβάλλει σε ανάπτυξη, οι λύση απορρίπτεται από τον "αυτοκράτορα" αντιδήμαρχο.
    Όπως στο κέντρο από Αγγελάκη έως Αγ. Σοφίας. Λύση γι αυτόν είναι, να διώξουμε τους κατοίκους (δεν έχουμε σκουπίδια-γκρίνια) και όσες επιχειρήσεις μπορούμε (και δεν είναι υγειονομικού ενδιαφέροντος). Προτιμάει ο αντιδήμαρχος δικές του όπως "η Θεσσαλονίκη χρειάζεται μια καφετέρια στη μέση του Θερμαϊκού" ή "αν γκρεμίσουμε το Λευκό Πύργο (που τον βαρέθηκε λέει), θα αναδείξουμε τη Μονή Βλατάδων απο το ΜΜΘ!!!!!!!!!!!!!!!!"

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλώ ακολουθείστε τις εξής οδηγίες, διαφορετικά τα σχόλιά σας δεν θα δημοσιεύονται:
-Μη γράφετε σε Greeklish.
-Μη βρίζετε.

Για να δημοσιευτεί οποιαδήποτε καταγγελία κατά συγκεκριμένων προσώπων ή υπηρεσιών πρέπει ο σχολιαστής:
α) να παραθέτει στοιχεία
β) να είναι επώνυμη
γ) να αποστέλλεται με e-mail στην διεύθυνση που είναι στο πάνω μέρος της αρχικής σελίδας για να μην δηλώνονται ψεύτικα στοιχεία αλλά και για να ζητήσουμε επιπρόσθετα στοιχεία αν χρειαστεί.