Δευτέρα 4 Μαρτίου 2013

Δήμος ή Περιφέρεια είναι το «αφεντικό» στη Θεσσαλονίκη;

Μπάχαλο εξακολουθεί να επικρατεί στη Θεσσαλονίκη με το ζήτημα των αρμοδιοτήτων του δήμου και της περιφέρειας. Εναν και πλέον χρόνο μετά την εφαρμογή της μεταρρύθμισης στην τοπική αυτοδιοίκηση πρώτου και δεύτερου βαθμού, που έφερε το σχέδιο «Καλλικράτης», το αλαλούμ που υπήρχε παλαιότερα εξακολουθεί να υφίσταται.

Παρά τις προσδοκίες που γέννησε το περίφημο σχέδιο ότι θα μπει μια σειρά τουλάχιστον στα ζητήματα που έχουν σχέση με την καθημερινότητα των πολιτών, δεν έγινε ξεκαθάρισμα. Ετσι, πολλές φορές υπάρχουν επικαλύψεις που... μπερδεύουν καταστάσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι για τη συντήρηση των φαναριών στη Θεσσαλονίκη εμπλέκονται όχι μία ούτε δύο, αλλά τρεις υπηρεσίες! Και είναι γνωστό σε όλους ότι, όπου λαλούν πολλά κοκόρια, αργεί να ξημερώσει. Εξού και τα χαλασμένα φανάρια στη Θεσσαλονίκη, που ίσως και να είναι περισσότερα από αυτά που λειτουργούν κανονικά...
Κι αν ο δήμος με την περιφέρεια είχαν καλές σχέσεις, ίσως να μπορούσαν να συνεργαστούν και τα πράγματα να ήταν καλύτερα, προς όφελος βέβαια των πολιτών. Στη Θεσσαλονίκη όμως, όπως φαίνεται, δεν υπάρχει... αφεντικό, αλλά γίνεται μάχη χαρακωμάτων μεταξύ του κεντρικού δήμου και της αιρετής περιφέρειας, με τους δύο φορείς να προσπαθούν να κάνουν κουμάντο. Ομως είναι ξεκάθαρο ότι οι δυο τους δεν μπορούν να τα βρουν.
Πρόσφατο παράδειγμα, αλλά φυσικά όχι μοναδικό, αποτελεί η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας. Ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε προχωρήσει σε πιλοτική πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, στο τμήμα της από την ομώνυμη πλατεία μέχρι την Τσιμισκή, παίρνοντας έγκριση από την περιφέρεια. Η άδεια ίσχυε μέχρι τις 31 Ιανουαρίου. Πριν από περίπου δεκαπέντε μέρες, έπειτα από σύσκεψη που συγκάλεσε με φορείς της πόλης, η αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης δεν ανανέωσε την άδεια.
Ετσι, η περιφέρεια έλεγε ότι από τη στιγμή που δεν υπάρχει άδεια ο δρόμος πρέπει να ανοίξει. «Ζητήσαμε από το δήμο Θεσσαλονίκης κυκλοφοριακή μελέτη έστω για το κέντρο της πόλης. Είμαστε υπέρ των πεζοδρομήσεων, αλλά όταν αυτές γίνονται οργανωμένα και εξυπηρετούν τις ανάγκες των πεζών, των καταστημάτων, του τουρισμού και του εμπορίου. Δεν υπογράφουμε νέα παράταση, διότι τα αποτελέσματα από την πιλοτική χρήση της οδού Αγίας Σοφίας ως πεζόδρομου και οι επιπτώσεις στους γύρω άξονες έχουν εξαχθεί», ανέφερε σε ανακοίνωσή του ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Γιώργος Τσαμασλής και συνέχιζε: «Σύμφωνα με τις αρμοδιότητες που προκύπτουν από το νόμο 3852/10, τον ''Καλλικράτη'', η μητροπολιτική ενότητα Θεσσαλονίκης είναι υποχρεωμένη να παρέμβει, καθώς η Αγίας Σοφίας ανήκει στο βασικό οδικό δίκτυο της πόλης», υπογράμμιζε ο κ. Τσαμασλής.
Ο δήμος, από την πλευρά του, διά του αρμόδιου αντιδημάρχου, Ανδρέα Κουράκη, αντέτεινε ότι η αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης δεν έχει αρμοδιότητα να αποφασίσει αν η Αγίας Σοφίας θα είναι ή όχι πεζόδρομος. «Η αρμοδιότητα ανήκει στο δήμο Θεσσαλονίκης. Το δημοτικό συμβούλιο θα αποφανθεί αν θα συνεχιστεί η πιλοτική πεζοδρόμηση ή αν θα ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την πλήρη και οριστική πεζοδρόμηση του άξονα, με βάση μελέτη του υπουργείου Περιβάλλοντος», σημείωνε χαρακτηριστικά.

Φανάρια
Γρίφο για... γερά μυαλά αποτελεί το ζήτημα των φωτεινών σηματοδοτών στη Θεσσαλονίκη. Η διαχείρισή τους δεν αποτελεί θέμα του δήμου ή της περιφέρειας, αλλά και των δύο, ανάλογα με το πού βρίσκεται το φανάρι. Ομως, ακόμη και οι υπεύθυνοι των υπηρεσιών δεν ξέρουν απ' έξω ποια φανάρια υπάγονται στη δική τους υπηρεσία, κάτι για το οποίο... προστρέχουν σε κατάστιχα.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι στη Θεσσαλονίκη τα φανάρια που έχουν καμένες λάμπες, οι οποίες δεν αντικαθίστανται, αντί να μειώνονται αυξάνονται διαρκώς. Τα χαλασμένα φανάρια βρίσκονται σε όλη την πόλη, ακόμη και σε βασικούς οδικούς άξονες, με τον κίνδυνο ατυχήματος να παραμονεύει όχι μόνο για τους οδηγούς και τους επιβάτες κάθε είδους οχήματος, αλλά και για τους πεζούς.
Ο δήμος Θεσσαλονίκης, πάντως, υποστηρίζει ότι όλοι οι φωτεινοί σηματοδότες που υπάγονται στη δική του αρμοδιότητα, οι οποίοι είναι περίπου 35, λειτουργούν κανονικά, χωρίς να παρουσιάζουν βλάβη ή να έχουν καμένες λάμπες, επιρρίπτοντας τις ευθύνες αποκλειστικά στην περιφέρεια.
Ελα όμως που τα φανάρια δεν αποτελούν ευθύνη μιας υπηρεσίας στην περιφέρεια. Ετσι, για κάποια από αυτά υπεύθυνη είναι η διεύθυνση Τεχνικών Εργων της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ για τα υπόλοιπα η διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της περιφερειακής ενότητας Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για δύο διαφορετικές υπηρεσίες, η καθεμία εκ των οποίων έχει το δικό της προϊστάμενο και το δικό της προσωπικό. Κι αν ένας πολίτης έχει την ατυχία να εμπλακεί σε ατύχημα λόγω καμένης λάμπας στο φανάρι, άντε να βγάλει άκρη...

Μονοδρομήσεις
Οι μονοδρομήσεις των οδών Μάρκου Μπότσαρη και Πέτρου Συνδίκα αποτέλεσαν ένα ακόμη σημείο τριβής μεταξύ του δήμου και της περιφέρειας. Κι αυτό, καθώς ο μεν δήμος έδωσε το πράσινο φως για τις μονοδρομήσεις, τις οποίες σκόπευε να συνοδεύσει με αναπλάσεις, το έργο όμως δεν έγινε ποτέ, αφού το μπλόκαρε η περιφέρεια.
Οι μονοδρομήσεις αποτέλεσαν πρόταση και αίτημα της «Αττικό Μετρό», η οποία υπέβαλε σχετική κυκλοφοριακή μελέτη, προκειμένου να ανακουφιστεί η κυκλοφορία στην περιοχή που επιβαρύνθηκε λόγω των έργων του μετρό. Το αίτημα εγκρίθηκε από το δήμο και κατόπιν μπήκε... στην κατάψυξη από την περιφέρεια. Το αιτιολογικό ήταν ότι οι μονοδρομήσεις ενδεχομένως θα δημιουργούσαν άσκοπες περιπορείες των πολιτών με τα οχήματά τους.
Πάντως, οι συγκεκριμένες μονοδρομήσεις προβλεπόταν, μαζί με τη μονοδρόμηση των οδών 25ης Μαρτίου και 28ης Οκτωβρίου, στη Γενική Κυκλοφοριακή Μελέτη της Θεσσαλονίκης (ολοκληρώθηκε πριν από περίπου 15 χρόνια, στο τέλος της δεκαετίας του '90), που μέχρι και σήμερα αποτελεί τη μοναδική ολοκληρωμένη προσπάθεια συνολικού σχεδιασμού του συστήματος μεταφορών και κυκλοφορίας της Θεσσαλονίκης.

Ποδηλατόδρομοι
Στα χαρτιά παραμένουν μέχρι και σήμερα οι ποδηλατόδρομοι που σχεδιάστηκαν από το δήμο Θεσσαλονίκης στη λεωφόρο Νίκης και τη Μεγάλου Αλεξάνδρου, αφού η περιφέρεια δε συμφωνεί με το σχεδιασμό, ενώ ο δήμος ουκ ολίγες φορές εξαπέλυσε πυρά εναντίον της για καθυστερήσεις, αφήνοντας να εννοηθεί ότι γίνονται επίτηδες, ενώ κάποιες φορές την κατηγόρησε ακόμη και για στείρα άρνηση.
Η περιφέρεια αντιτείνει ότι δεν είναι δυνατό να λειτουργήσει ποδηλατόδρομος στη λεωφόρο Νίκης, αφού μονίμως η μία από τις τρεις λωρίδες είναι κατειλημμένη από παρκαρισμένα αυτοκίνητα και δεν μπορεί να «φαγωθεί» ακόμη μία λωρίδα. Σχετικά με τη Μεγάλου Αλεξάνδρου, υποστηρίζει ότι τίθενται ζητήματα ασφάλειας για τους ποδηλάτες. Και η διχογνωμία δήμου και περιφέρειας καλά κρατεί...
(Ντόνια Κανιτσάκη-Αγγελιοφόρος)