Ενα
νέο «χάρτη» μεταφορών και μετακινήσεων σχεδιάζει ο νέος πρόεδρος του
Συμβουλίου Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ), Γιάννης Παλαιστής.
Από τα μεγαλόπνοα σχέδια, όπως η λειτουργία του τραμ στη Θεσσαλονίκη,
μέχρι και την εφαρμογή του λεγόμενου «έξυπνου» εισιτηρίου (ηλεκτρονικού
τύπου) στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, αλλά και σε όποια μέσα θα διαθέτει στο
μέλλον η Θεσσαλονίκη, το ΣΑΣΘ θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην αναβάθμιση
της καθημερινότητας των πολιτών οι οποίοι μετακινούνται με τα δημόσια
μέσα μεταφοράς.
Στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζεται άλλωστε η
δημιουργία ενός πρότυπου και μοναδικού, τουλάχιστον για τα δεδομένα της
Θεσσαλονίκης, τερματικού σταθμού στη Μίκρα, όπου θα μπορούν να
συναντιούνται μετρό, λεωφορεία, τραμ, καραβάκια, αυτοκίνητα, ποδήλατα.
Πράματα
και... θάματα, τα οποία αφορούν το σύστημα μεταφορών και μετακινήσεων
στη Θεσσαλονίκη και είναι κρίσιμα για το μέλλον της πόλης, καλείται να
διαχειριστεί το επόμενο χρονικό διάστημα το ΣΑΣΘ.
Κι όπως
υπογραμμίζει ο κ. Παλαιστής, «έχουμε ευθύνη όλοι μας να αλλάξουμε την
εικόνα και τη λειτουργία της πόλης προς το καλύτερο. Το ΣΑΣΘ δίνει τα
εφόδια, η νέα προγραμματική περίοδος είναι μπροστά μας και οφείλουμε
όλοι μαζί να δικαιώσουμε τις προσδοκίες των Θεσσαλονικέων για μια
καλύτερη καθημερινότητα».
Ξεκαθαρίζει ότι μελέτες υπάρχουν και
μάλιστα πολλές. «Από μελέτες έχει χορτάσει ο κόσμος. Εργα λείπουν. Αν
μπορούμε να συμβάλλουμε στην υλοποίηση έργων χρήσιμων για τους πολίτες
και τη λειτουργία της πόλης, τότε θα είμαι ικανοποιημένος. Γι' αυτό
προτεραιότητά μου είναι να ολοκληρώνονται οι μελέτες που αναλαμβάνουμε,
ώστε να γίνονται μετά πράξη από τους φορείς υλοποίησης», υπογραμμίζει.
Θετικό πρόσημο
Ο
νέος πρόεδρος του ΣΑΣΘ αποτιμά θετικά το έργο του ΟΑΣΘ και επισημαίνει
ότι στόχος του Συμβουλίου είναι η επέκταση του δικτύου των
λεωφορειολωρίδων. «Ο ΟΑΣΘ, ο οποίος αποτελεί το μοναδικό μέσο μεταφοράς
στη Θεσσαλονίκη, εξυπηρετεί σε πολύ καλό επίπεδο τους πολίτες. Μάλιστα,
τα τελευταία χρόνια προχώρησε σε κινήσεις με τις οποίες αναβάθμισε
σημαντικά τις υπηρεσίες του, αφού εκσυγχρόνισε το στόλο του, αλλά και
λειτούργησε πρωτοποριακό σύστημα τηλεματικής», αναφέρει ο κ. Παλαιστής, ο
οποίος χαρακτηρίζει σημαντικό επίτευγμα τη συμφωνία ανάμεσα σε ΚΤΕΛ και
ΟΑΣΘ για την εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών της επαρχίας
Λαγκαδά. «Τα προβλήματα που είχαν προκύψει, κυρίως λόγω οικονομικών
δυσκολιών, αντιμετωπίστηκαν και πλέον οι κάτοικοι της μεγαλύτερης
επαρχίας θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται επαρκώς από τις αστικές
συγκοινωνίες», λέει χαρακτηριστικά.
Σχετικά με τις
λεωφορειολωρίδες, επισημαίνει ότι το ΣΑΣΘ έχει κάνει όλη τη μελετητική
προεργασία για να δημιουργηθούν οι επόμενες λωρίδες αποκλειστικής
κυκλοφορίας των αστικών στην πόλη. «Πρόκειται για τέσσερις
λεωφορειολωρίδες στις οδούς Γ. Παπανδρέου (Ανθέων), Αγγελάκη, Α.
Παπαναστασίου και στη λεωφόρο Στρατού. Το έργο έχει εντάξει ο δήμος
Θεσσαλονίκης στο ΕΣΠΑ και απομένει η ανάθεση σε εργολάβο. Βάσει πρότασης
του ΣΑΣΘ πέρσι τροποποιήθηκε ο νόμος και πλέον για να γίνει μια
λεωφορειολωρίδα απαιτείται απλώς απόφαση δημάρχου κι όχι πλέον υπουργού.
Υπάρχουν προτάσεις για την εξέταση δημιουργίας κι άλλων
λεωφορειολωρίδων, τις οποίες προωθούμε», υπογραμμίζει.
Επισημαίνει
εξάλλου ότι με τη βοήθεια του ΤΕΙ Σερρών το ΣΑΣΘ ενέταξε το δίκτυο του
ΟΑΣΘ στους χάρτες της Google. «Μέσω του Google Transit ένας επισκέπτης
στη Θεσσαλονίκη μπορεί πλέον να ενημερώνεται για το βέλτιστο τρόπο
μετακίνησής του όχι μόνο οδικώς ή ως πεζός, αλλά και με τα αστικά
λεωφορεία. Η υπηρεσία είναι προσβάσιμη από την ιστοσελίδα του ΣΑΣΘ. Σε
συνδυασμό με το αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύστημα τηλεματικής του
ΟΑΣΘ βελτιώθηκε η εποπτεία των δημόσιων συγκοινωνιών και υπάρχει
ενημέρωση του επιβατικού κοινού ακόμη και σε πραγματικό χρόνο»,
υπογραμμίζει.
Δημοτική συγκοινωνία
Ενα
μεγάλο κεφάλαιο στις μετακινήσεις θα μπορούσε να αποτελέσει και η
δημοτική συγκοινωνία. Ομως, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, παρά το
γεγονός ότι δίνεται στους δήμους η δυνατότητα για δημιουργία
ενδοδημοτικών ή διαδημοτικών συγκοινωνιών, δεν την έχουν εκμεταλλευτεί
και λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας.
«Πραγματοποιούμε
τακτικές συναντήσεις με δήμους του πολεοδομικού συγκροτήματος για να
δούμε από κοινού πώς θα βελτιωθεί η εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Πρόσφατα έγιναν σχετικές συναντήσεις με τους δήμους Θερμαϊκού και
Νεάπολης – Συκεών. Προσπαθούμε επίσης να συνεργαστούμε για τη δημιουργία
δημοτικών συγκοινωνιών, που θα συμπληρώνουν και θα βελτιώνουν την
εξυπηρέτηση που προσφέρει ο ΟΑΣΘ. Σε αυτό το πλαίσιο εξετάζουμε τη
δημοτική συγκοινωνία Αμπελοκήπων – Μενεμένης. Η σχετική μελέτη εστάλη
στον ΟΑΣΘ κι εφόσον δεν επιθυμεί να καλύψει ο Οργανισμός τις
προτεινόμενες διαδρομές, το συγκοινωνιακό έργο θα ανατεθεί στο δήμο»,
υπογραμμίζει ο κ. Παλαιστής.
4 ευρωπαϊκά προγράμματα αλλάζουν το αύριο
Το
ΣΑΣΘ συμμετέχει σήμερα σε τέσσερα ευρωπαϊκά προγράμματα, που
χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους. Το ένα είναι το «Ecotale», στο
πλαίσιο του οποίου γίνεται διερεύνηση για την κατασκευή γραμμής τραμ.
Ενα
εξαιρετικά μείζον θέμα για τη Θεσσαλονίκη, η λειτουργία αστικής
συγκοινωνίας μετά τη λήξη της υπάρχουσας σύμβασης (ο ΟΑΣΘ, με βάση
οικονομική συμφωνία με το ελληνικό Δημόσιο θα εκτελεί αστικές
συγκοινωνίες έως δύο χρόνια από την ολοκλήρωση των έργων του μετρό),
διερευνάται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος «Epta».
«Στο
πλαίσιο του έργου διερευνούμε τις διάφορες εναλλακτικές λύσεις για τη
δημοπράτηση και ανάθεση του δικτύου των λεωφορειακών γραμμών στη
Θεσσαλονίκη, μετά τη λήξη της υπάρχουσας σύμβασης εκτέλεσης αστικής
συγκοινωνίας. Εκτός από την εμπειρία, τοπική και διεθνή, εξετάζουμε και
την εναρμόνιση με τις οδηγίες της ΕΕ, με όρους κοινωνικής συνοχής,
προστασίας του περιβάλλοντος και οικονομικής βιωσιμότητας», σημειώνει ο
κ. Παλαιστής.
Στο πλαίσιο του έργου «Attac», εξετάζεται το
λεγόμενο «έξυπνο» και ενιαίο εισιτήριο (δεν θα είναι χάρτινο, θα έχει
ενσωματωμένο μικροτσίπ και οι επιβάτες θα χρεώνονται ανάλογα με τη
διανυόμενη απόσταση). «Ολοκληρώσαμε πρόσφατα τη διαβούλευση και
διαμορφώνουμε την πρόταση για την εφαρμογή του συστήματος. Επιπλέον, σε
εξέλιξη βρίσκεται η διαβούλευση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής
Κινητικότητας, στο οποίο προβλέπεται σειρά μέτρων για τη βελτίωση των
μετακινήσεων στη Θεσσαλονίκη. Το συγκεκριμένο Σχέδιο είναι το πρώτο και
μέχρι στιγμής το μοναδικό που εκπονείται στην Ελλάδα, σύμφωνα με τις
οδηγίες της ΕΕ», επισημαίνει ο κ. Παλαιστής και εξηγεί ότι πόλεις που
έχουν Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας θα έχουν ανταγωνιστικό
πλεονέκτημα για να διεκδικήσουν πόρους από τη νέα προγραμματική περίοδο.
«Οι τελικές προτάσεις του Σχεδίου, όπως και τα αποτελέσματα της
διαβούλευσης για το ενιαίο και ευφυές σύστημα κομίστρου, θα
παρουσιαστούν σε ανοιχτή εκδήλωση στη Θέρμη, στις 15 Μαΐου»,
υπογραμμίζει ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ.
Το έργο «Nodes», τέλος, το οποίο
ξεκίνησε τον προηγούμενο Οκτώβριο, προσβλέπει στη δημιουργία μιας
«εργαλειοθήκης» υποστήριξης των ευρωπαϊκών πόλεων στο σχεδιασμό και τη
λειτουργία νέων ή αναβαθμισμένων συγκοινωνιακών κόμβων.
«Στο
πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου το ΣΑΣΘ εξετάζει ως πιλοτική εφαρμογή το
επιχειρησιακό μοντέλο ανάπτυξης του προβλεπόμενου μεγάλου τερματικού
σταθμού στην περιοχή της Μίκρας. Με βάση τον ισχύοντα προγραμματισμό, ο
τερματικός σταθμός της Μίκρας θα αποτελέσει έναν σημαντικό κόμβο
συνδυασμένων μεταφορών, όπου θα συναντιούνται το μετρό (με πιθανή
επέκταση και προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία»), γραμμές αστικών
λεωφορείων, ταξί, η θαλάσσια αστική συγκοινωνία (εφόσον προχωρήσει),
πιθανώς γραμμή τραμ, ποδήλατα και ΙΧ (πάρκινγκ με το σύστημα park and
ride)», εξηγεί ο κ. Παλαιστής.
(Αγγελιοφόρος- Ντόνια Κανιτσάκη)